Svenska uppfinningen Bestic på väg ut i världen

Studien, som sponsrats av Robotdalen, genomfördes på två av välrenommerade Good Samaritan Societys vårdinrättningar. Organisationen Good Samaritan Society är en av USA’s största kedjan med drygt 240 vårdhem och en närvaro 24 stater tvärs över hela USA. Patienterna som fick använda Bestic under ca 8 veckor hade olika funktionsnedsättning i armar eller händer som gjorde att de inte hade möjlighet att äta själva. Även vårdpersonalen var med och utvärderade det nya hjälpmedlet.  Både användarvänlighet och funktionalitet fick höga betyg av testpersonerna och man upplevde också större självständighet och livskvalitet genom att själv kunna bestämma över sitt måltidsintag istället för att bli matad.

Chad Biessel, en 35-årig boende vid Good Samaritan Society – University Specialty Center i Minneapolis, Minnesota kunde nu för första gången på 18 år äta självständigt sedan en bilolycka där han ådrog sig en allvarlig ryggmärgsskada. ”I fed myself for the first time in 18 years….” säger Chad Bissel.

Bestic som utvecklats och förfinats under flera år, introducerades för ett drygt halvår sedan på den svenska marknaden, och säljs redan i sju länder; Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, England och Frankrike. Ytterligare länder har visat intresse för Bestic, som anses vara unik på sitt område med sin design och funktionalitet. Fokus för Bestic de närmaste åren ligger på Nordamerika och Europa, tätt följt av Japan.

USA är världens största marknad för äthjälpmedel och genom den framgångsrika studien hos Good Samaritan Society finns en ambition och stora möjligheter med en fortsättning på den amerikanska marknaden.