Betonmast Göteborg bygger 97 lägenheter i Fjällbo Park åt Västerstaden

Betonmast Göteborg har tecknat totalentreprenadavtal med Förvaltnings AB Västerstaden för byggnation av 97 hyresrätter i Utby. Ordersumman uppgår till cirka 174 miljoner kronor.

Projektet Fjällbo Terrass omfattar projektering och produktion av 97 moderna hyreslägenheter i storleken 2-4 rum och kök. Lägenheterna är fördelade på två punkthus om 7-10 våningar. Totalytan ligger på cirka 12 565 kvadratmeter och omfattar även en nybyggd parkeringsanläggning.

Fjällbo Terrass blir en del av området Fjällbo Park inom stadsdelen Utby, lite drygt 6,5 kilometer öster om Göteborgs centrum. De nya bostadshusen byggs vid foten av Fjällboberget med närhet till både naturstigar och klättringsleder. Tegelfasaderna och de skiftande tonerna är inspirerade av naturen och de branta bergen som ramar in husen.

- Det känns riktigt bra att få vara med och utveckla ännu ett hyresrättsprojekt i Fjällbo Park, säger Magnus Attemalm, VD Betonmast Göteborg. Vi ser fram emot ett gott samarbete tillsammans med Västerstaden.

- Fjällbo Terrass integrerar stad och natur i ett högkvalitativt boende, säger Hans Stridh, vice vd på Västerstaden. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda efterlängtade hyreslägenheter i ett sådant naturskönt område som Utby.

Det totala ordervärdet ligger på 174 miljoner kronor. Beräknad inflyttning är december 2022.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• betonmast göteborg