Illustration: Tengbom

Betonmast Göteborg omvandlar industriområde till nya bostadskvarter i Strömstad

Betonmast Göteborg har tecknat totalentreprenadavtal med Strömstad Project Development AB om att bygga 256 hyreslägenheter i centrala Strömstad. Ordersumman uppgår till cirka 239 miljoner SEK.

Det gamla kontors- och industriområdet Myren i Strömstad omvandlas till fem flerbostadshus med 256 hyreslägenheter i fyra till sju våningar. Storleken varierar från 1-3 rum och kök. Totalytan för Kvarteret Linden och Kvarteret Häggen ligger på cirka 13 800 kvadratmeter och inkluderar även skyddsrum samt parkeringsytor.

- Det här blir en efterlängtad uppfräschning av ett gammalt industriområde, säger Magnus Attemalm, VD Betonmast Göteborg. Vi ser fram emot att få skapa en levande stadsdel med prisvärda och moderna bostäder i Strömstad.

- Det känns otroligt kul att mitt i rådande pandemi påbörja omvandlingen av Myren i Strömstad till ett attraktivt bostadsområde, säger Håkan Broström, projektansvarig Strömstad Project Development AB.

Det totala ordervärdet ligger på 239 miljoner kronor. Projektstart sker under första kvartalet 2021 och beräknad inflyttning är i slutet av 2022.

Notera att entreprenadavtalet är villkorat av erhållet bygglov, finansiering och godkänt investeringsstöd.

Betonmast är en av Norges största bygg- och anläggningskoncerner och växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i hela Norge samt Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Oslo och Göteborg. Den svenska verksamheten etablerades 2014 och omsatte under 2019 över 1,3 miljarder SEK. Koncernen omsätter drygt 6,7 miljarder NOK och har över 1000 medarbetare.

Magnus Attemalm

VD Betonmast Göteborg 0722-49 04 50