Illustration: Liljewall Arkitekter

Betonmast Malmö bygger klimatoptimerade hyreslägenheter i Sege Park

Betonmast Malmö har tecknat avtal med MKB Fastighets AB gällande totalentreprenad för 142 hyreslägenheter i Malmö. Ordersumman uppgår till cirka 198 miljoner kronor.

Kvarteret Diagnosen ingår i Malmös hållbara stadsutvecklingsprogram Sege Park. Projektet omfattar nyproduktion av 142 hyresrätter fördelade på tre huskroppar om 4-9 våningar. Två av husen får tegelfasad medan det tredje huset byggs med träbjälklag och fasad i massivt trä. Total BTA ligger på cirka 13 463 kvadratmeter.

MKB Fastighets AB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag och arbetar aktivt med att minska klimatpåverkan. I projektet Diagnosen har en klimatberäkning gjorts för att ta fram konstruktioner och materialval som minimerar klimatpåverkan från byggprocessen. Byggnaderna har dessutom utformats med syfte att optimera ytor för solcellsproduktion. För att maximera miljönyttan används även batterilager som laddas upp under soliga dagar och minskar användningen av inköpt el under de timmar då hushållen förbrukar som mest el.

- Jag har arbetat med MKB tidigare och är stolt över att få förtroende igen, säger Tomaz Bodmark, vd Betonmast Malmö. Framförallt är det väldigt roligt att få bidra till ett klimatneutralt byggande.

Byggstart sker under Q4 2020, beräknat färdigställande är Q4 2022.

Betonmast Sverige är en bygg- och anläggningskoncern som växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Göteborg. Betonmast Sverige etablerades 2014 och omsatte under 2021 över 2 miljarder kronor. Bolaget består av drygt 170 medarbetare och ingår sedan 2019 i den norska AF-koncernen.

Tomaz Bodmark

VD Betonmast Malmö 070-865 99 95

Stark koncern. Lokal fokus.

Betonmast är en av Norges största bygg- och anläggningskoncerner och växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i hela Norge samt Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm.

Betonmast Sverige
Mölndalsvägen 42