Illustration: Equator Stockholm

Betonmast Stockholm HG-anpassar delar av Sergelhuset åt Vasakronan

Betonmast Stockholm har fått i uppdrag av Vasakronan att hyresgästanpassa fyra plan i Sergelhuset. Kontraktet är värt 47 miljoner kronor.

Sergelhuset är första steget i Vasakronans stadsutvecklingsprojekt Sergelstan. Miljömålet är att certifiera projektet enligt den högsta miljöcertifieringen LEED Platinum V4.

Projektet är en generalentreprenad och avser hyresgästanpassning av Sergelhusets fyra översta våningsplan i Hus H och M. Uppdraget omfattar ändringar i planlösningen efter hyresgästen EY’s önskemål, bland annat en interntrappa mellan samtliga fyra plan, flera nya pentryn, spännande färgsättning och lyftbord mellan två lokaler med olika golvhöjd. Totalyta är cirka 7 470 kvadratmeter.

- Det är otroligt kul att vi fått förtroendet från Vasakronan att genomföra det här projektet, säger Pawel Missuna, vd Betonmast Stockholm. Detta blir Betonmasts fjärde entreprenad åt kunden Vasakronan. Sergelhuset är utmanande när det gäller både logistik och genomförandetid, men vi kommer garanterat hantera samtliga utmaningar så att hyresgästen EY kan flytta in till sitt nya kontor inom planerad tid. Betonmast Stockholm har precis rätt kompetens, driv och erfarenhet för den här typen av projekt.

Ordersumman ligger på 47 miljoner kronor. Byggstart sker i juni 2020 och projektet beräknas vara slutfört i december 2020.

Betonmast är en av Norges största bygg- och anläggningskoncerner och växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i hela Norge samt Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Oslo och Göteborg. Den svenska verksamheten etablerades 2014 och omsatte under 2019 över 1,3 miljarder SEK. Koncernen omsätter drygt 7 miljarder SEK och har över 1000 medarbetare.

Pawel Missuna

VD Betonmast Stockholm