Bevego fyller 30 år: Filialen i Malmö var en av de första

Bevego fyller 30 år: Filialen i Malmö var en av de första

”När vi startade Bevego fick man göra allt. Ena dagen jobbade man på lagret, andra dagen ringde man kunder och tredje dagen fick man köra turbilen. Då arbetade vi inte 08.00-17.00 utan snarare 06.00-22.00 och man fick kämpa för sitt levebröd. Jag har haft väldigt roligt genom åren, annars hade jag inte varit kvar idag.” säger Ulf Rohrstock som var med och startade Bevego Byggplåt & Ventilation AB för 30 år sedan, den 18 april 1994.

Hur var uppstarten av Bevego?

Ulf Rohrstock och Anders Bäckström är två av de 22 delägare som startade Bevego, och arbetar på företaget än idag. De har varit med och tagit Bevego från idé till att omsätta 95 miljoner redan första året. Detta i en tid då Sverige präglades av kris i både finans- och fastighetsvärlden. Byggandet hade avstannat och bostäder minskat i värde. ”Alla tyckte att vi var helt från vettet, ingen trodde att vi skulle överleva sommaren. Vi slet verkligen i uppstarten. Vi ringde och jagade kunder på dagarna och byggde pallställ på nätterna.” säger Anders Bäckström.

Här har Anders Bäckström och Ulf Rohrstock arbetat på Bevego i 10 år.

Hur minns ni denna period?

De 22 delägarna hade alla en sak gemensamt, de lärde känna varandra när de arbetade på företaget Belano och det var där de bestämde sig för att starta ett nytt företag tillsammans. ”Det var bara positivt i uppstarten, det var jättespännande! Det var så roligt att många kunder följde med oss. Vissa som vi aldrig trodde skulle följa med gjorde det, medan kunder som vi trodde på tog längre tid på sig.” berättar Ulf. ”Ja det är klart att det var en jätterolig tid. Vi var ett team och vi hade bara en fiende, och det var vår gamla arbetsgivare.” säger Anders.

Teamet som startade upp Bevego fanns utspridda på olika platser i Sverige och det blev därför naturligt att starta filialer på just dessa platser; Malmö, Örebro, Järnforsen, Stockholm, Sundsvall och Trollhättan. De personer som skulle arbeta med ledning, IT, marknadsföring, ekonomi och inköp fanns i Alingsås och där ligger Bevegos huvudkontor än i dag. ”När vi startade fick även de på huvudkontoret göra allt möjligt. Vår VD satt och klistrade kuvert bland annat. Det såg lite annorlunda ut då jämfört med vad det gör idag.” säger Ulf.

I år när Bevego fyller 30 år firar även Anders Bäckström och Ulf Rohrstock 30 år på företaget.

Anders och Ulf ansvarade för uppstarten av filialen i Malmö tillsammans med tre kollegor. En av dem var Peter Svensson som även han jobbar kvar idag. Vid starten var de totalt 22 personer på hela Bevego, och idag är de 17 medarbetare bara i Malmö. ”Jag var ju så ung när vi startade, 35 år, och hade inte så mycket pengar att gå in med. Men det fanns olika nivåer på insatsen så att alla hade möjlighet att gå in med något.” säger Ulf.

Hur var det första året?

”Det var ingen som förväntade sig att det skulle bli såhär stort, eller att vi skulle omsätta 95 miljoner redan första året. Vi skrapade i vartenda hörn för att gå med vinst, överallt skrapade vi efter kronor och jag tror att vi vinstade en miljon första året. Alla kastade sig över vårt första bokslut, och vi hade tagit marknadsandelar. Sedan dess har det rullat på.” berättar Anders.

Fotot är taget runt år 1995 då filialen i Malmö låg på adressen Trehögsgatan 3 i Fosie.

Vilka roller har ni idag?

”När jag var 21 år kom jag hem efter jobb i Israel och tänkte att nu ska jag ha lite semester. Min kompis pappa jobbade då som platschef på Belano och ringde mig för att fråga om jag ville ha jobb på lagret, men jag skulle ju ha semester så jag tackade nej. Så fort min mamma fick reda på det ringde hon upp honom och sa - Anders kommer på måndag!” berättar Anders.

När Bevego startade upp började Anders som utesäljare och blev senare platschef i Malmö. Med åren har Bevego gjort flera förvärv av företag runt om i Sverige. De gjordes även i syd och på så sätt växte närvaron i regionen. Ett förvärv ledde till att Bevego utökade med filial i Helsingborg och Anders blev då regionchef i region syd. Sedan dess har regionen vuxit med filial i Kristianstad och Lund. ”Jag blev platschef år 2003 står det här i anställningsavtalet. Jag har sparat alla gamla papper, ja det är ju helt jäkla otroligt! Det var längesedan jag kollade i detta anställningsavtal. ” skattar Anders.

Idag ligger filialen i Malmö på Risyxegatan 3B.

”När vi blev fler anställda i Malmö och man kunde fokusera på en sak blev det naturligt för mig att gå över till innesäljare. Jag var innesäljare på Belano också, och innan det körde jag lastbil på Belano. Det var väldigt bra för då lärde jag känna alla kunderna. Idag är jag utesäljare och är ute fyra dagar i veckan. Krister Jacobson var en av delägarna och när han gick i pension för cirka 16 år sedan fick jag ta över hans roll som utesäljare.” berättar Ulf.

Hur var det att sälja företaget ni startat?

Efter att ha drivit Bevego tillsammans i några år var det flera av delägarna som skulle gå i pension. Då blev det naturligt att ta steget att sälja bolaget. Till slut hittade man en köpare som ville betala en summa som alla kände sig nöjda med, och 2002 blev Dahl Sverige AB ny ägare av Bevego Byggplåt & Ventilation AB.

Rickard Åbrodd, Ulf Rohrstock, Peter Svensson, Krister Jacobsson, Anders Bäckström och Tommy Johnsson. Fotot är taget runt år 1996.

”Vi som var med från början arbetar fortfarande som om företaget vore vårt eget. Man gör det där lilla extra, och det kommer man nog alltid att göra. Vi jobbade inte direkt mindre när vi hade sålt företaget, då kändes det precis som det gjorde innan försäljningen. Men i och med att vi blev fler och fler anställda så blev det lättare, då behövde man inte göra allt.” säger Ulf.

”Det är så helsikes mycket som har hänt under dessa 30 år, vi har haft så roligt. Och vi har festat mycket!” skrattar Anders. ”Alla medarbetare åkte till Spanien säkert fyra-fem gånger, vi åkte på konferenser och gjorde massa roliga grejer. Vi var inte vana vid att få göra sådant.” säger Ulf.

Har ni aldrig tröttnat på jobbet?

”Nej jag har aldrig tröttnat på detta, och nu är jag så gammal så nu kan jag verkligen inte tröttna.” säger Ulf och berättar att har skjutit på pensionen och tänkt att det är långt dit. ”Det är ju så roligt på jobbet. Jag får snacka väldigt mycket, och jag får dessutom betalt för det! Man lär sig också nya saker hela tiden. Jag kan till exempel komma in på en verkstad och så gör dom saker som jag aldrig har sett förut. Då kan jag snappa upp det och lära det vidare.” säger Ulf.

Idag arbetar 17 personer på den stora filialen i Malmö, lika många som startade upp Bevego 1994.

Varför tror ni att Bevego blivit så stort?

”Jag tror att det är för att vi är så breda. Vi lyssnar på våra kunder och tar in de produkter som våra kunder behöver. För oss är det viktigt att kunna hjälpa till. Vi försöker alltid svara på kundernas frågor, och det vi inte vet det tar vi reda på. Det är många företag som varit kunder till oss länge och det är ju ett fint betyg. Vi har absolut kunder som hängt med oss sedan starten. Det blir ju så att man blir kompisar med sina kunder, det är inte många kunder som vi inte känner.” berättar Ulf.

”Jag tror också att vårt engagemang har varit vägen till framgång” säger Anders och fortsätter. ”Det är viktigt att visa engagemang i så många situationer som möjligt. Säg att det har gått fel någonstans, om du då är engagerad och visar att du vill lösa det så ser kunden det, och då blir det en positiv effekt även om det från början var något som gick fel.”

Hur har ni lyckats skapa en positiv kultur?

”Jag vet inte hur vi har lyckats bygga upp denna kultur inom Bevego, men man måste inse att det är personalen som är tillgången. Om personerna slutar så kan man lika gärna stänga igen butiken. Den erfarenhet som personalen har är jätteviktig. Om en anställd varit i branschen i 40 år kan man fråga den personen om vad som helst. Om personen då slutar är det 40 år som går ut genom dörren och det uppstår ett stort svart hål. Ju längre du har kvar personalen desto stabilare blir företaget.” säger Anders.