PLÅT22 bjöd på kunskap och inspiration

PLÅT22 bjöd på kunskap och inspiration

Fler och fler arkitekter väljer att arbeta med plåt i sin arkitektur, och det är ingen slump att materialet ökat i popularitet. I många år har tillverkare, erfarna arkitekter och experter inom plåt hjälpts åt att lyfta plåtens fördelar som fasadmaterial. Ett av forumen som bidragit till att sprida kunskap och öka materialets status i Sverige är evenemanget PLÅT, ett event tillägnat metallfasader och framtidens arkitektur.

Efter ett digitalt event år 2021 var det dags att få mötas i verkligheten igen. Tisdagen den 17 maj bjöds arkitekter in till Teatern på Quality Hotel 11 i Göteborg. Åsa Ragnarsson med sitt PR- och eventföretag Far from Standard står bakom eventet, och med sig har hon Sveriges främsta experter inom plåt som arrangörer: Aurubis, Bevego, FMH Stainless, Plannja, PREFA, Ruukki och SSAB. Arrangörerna representerar materialen aluminium, rostfritt stål, färgbelagt stål, rosttrögt stål, koppar, titanzink och zinkmagnesium samt kassetter, paneler och hela fasadsystem.

Inspiration till att utforska plåt

Elise Grosse, hållbarhetschef på Sweco Architects var moderator under PLÅT22 och ledde oss genom dagen. Det var en otroligt inspirerande agenda och det är lätt att förstå att fler arkitekter vill utforska plåtens möjligheter närmare efter en sådan här dag. Flera av arkitekterna som föreläste under dagen hade rest långväga för att komma hit och dela med sig av sina erfarenheter, som Lorcan O'Herlihy från Los Angeles, Tina Ekener från Schweiz och Zhanna Rzhonova från Ukraina. Här nedan gör vi några nedslag i ämnen som togs upp under PLÅT22.

PLÅT 22 Materialutställning

Foajén på Teatern förvandlades till en materialutställning där arrangörerna av PLÅT22 visade upp delar av sitt sortiment.

Anpassa hyresgästerna efter lokalen istället för tvärt om

Tina Ekener från Sverige bor i Schweiz och är delägare i arkitektbyrån Baubüro in situ. För några år sedan innebar återbruk att bygga om befintliga byggnader för att anpassa utrymmet till nya verksamheter. Nu ser man annorlunda på frågan och idag innebär återbruk inte bara att återanvända lokaler utan att återanvända material istället för att producera nytt, att ge befintligt material nytt liv istället för att slänga.

”Att återbruka innebär inte ett lägre pris, det innebär lägre koldioxidutsläpp.” säger Tina Ekener i sin föreläsning. Baubüro in situ har stort fokus på återvinning och de lägger mycket tid på att hitta återbrukbart material samt att lagerhålla, frakta, bearbeta och rita in materialet i sina projekt. Under ett av sina återbruksprojekt uppfann Baubüro in situ en ny roll inom verksamheten - byggdelsjägare. För att minska behovet av renovering berättar Tina också om vikten av att hitta en ny hyresgäst som passar de befintliga lokalerna, istället för att anpassa lokalerna efter hyresgästen.

PLÅT 22 Entré och Åsa Ragnarsson från Far from Standard

Dagen bjöd på bra väder så att lunchen kunde intas i solen. Till höger, Åsa Ragnarsson på Far from Standard.

Vem står för garantin på återbrukat material?

Tina tog även upp frågan om garantier när det kommer till återbruk inom arkitektur. Beställarna vill ha sina garantier men få tillverkare vill lämna garanti på material som flyttats från ett projekt till ett annat, och som kanske bearbetats av en tredje part. Inom vissa områden har beställaren lättare att acceptera att det inte finns några garantier, för en plåtfasad är det till exempel inte lika viktigt som för en hiss.

Att höja värdet med färgbelagd plåt

Zhanna Rzhonova är arkitekt och affärsutvecklare på Archimatika som är en av Ukrainas största arkitektbyrå. Zhanna besökte PLÅT22 för att dela med sig av nuläget i ett land där kriget rasar, hur de i snabb takt bygger nya hem till de som behöver och hur tankarna går kring återuppbyggnaden. Hon berättade även om flera av Archimatikas projekt, till exempel Comfort Town som byggts i starka kulörer som kontrast till sovjettidens grå byggnader.

PLÅT22 Zhanna Rzhonova från Archimatika och Comfort Town

Zhanna Rzhonova från Archimatika. Till höger: Comfort Town, bild från archmatika.com.

Comfort Town är ett projekt på 700 370 kvadratmeter som påbörjades 2009 och färdigställdes 2020. Ett industriområde gjordes om till ett attraktivt bostadsområde, och Comfort Town blev det mest framgångsrika kommersiella projektet inom bostadssektorn i Ukraina under de senaste 25 åren. Arkitekterna lade stor vikt på byggnadernas silhuetter för att skapa en idyllisk miljö i området, och för dessa sadeltak var plåt det mest passande material. Samma kulör som valdes till husets fasad användes på plåttaket.

Att arbeta med plåt i olika kulörer var en stor utmaning. Även om fasaden och plåttaket är i olika material skulle nyanserna hamna så nära varandra som möjligt, men sadeltaken reflekterade ljuset och de blå nyanserna från himlen på ett sätt som inte fasaden gjorde. Detta kompenserade man för i färgvalen. Bland de standardkulörer som fanns på plåt i Ukraina valde man gult, orange och bordeaux. Plåten i grönt, blått och rosa specialbeställdes till projektet.

PLÅT22 FMH Stainless monter

I FMH Stainless monter fanns materialprover på deras olika behandlingar och strukturer.

Effektfullt att kombinera olika typer av plåt

Freja Stahlberg-Aalto som är arkitekt på JKMM Architects klev upp på scenen och berättade om två olika projekt där de arbetat med plåt. På Kirkkonummi bibliotek i Helsingfors arbetade de med koppar och på Dansens hus i Helsingfors kombinerades polerad aluminium med rosttrögt stål. Fasaderna som är ca 20 x 20 meter ser ut att sväva i luften, likt en dans som tar sats och hoppar uppåt. Ytterligare en fasad på Dansens hus är klädd i vad Freja kallar för paljetter i plåt som tillsammans skapar en rytm. Ett inspirerande sätt att kombinera flera metaller.

PLÅT22 PLÅTPRISET Wingårdhs Wallin Kvartetten Fas 1

Wingårdhs tog emot PLÅTPRISET tillsammans med företaget Wallin som är byggherre i projektet Kvartetten Fas 1, Oxford.

Vinnare av Plåtpriset 2022

Sedan 2011 har PLÅTPRISET delats ut till en svensk arkitektbyrå som under det gångna året en byggnad där plåtens möjligheter har tillvaratagits. PLÅTPRISET 2022 sponsras av Svensk Byggplåt och delas ut tillsammans med arrangörerna av PLÅT22. Detta år stod Wingårdhs som vinnare av PLÅTPRISET med bidraget Kvartetten Fas 1, Oxford. Det plåtmaterial som använts i projektet är anodiserad aluminium i olika bruna kulörer.

Materialutställning som visade upp branschens sortiment

Foajén här på Teatern hade förvandlats till en materialutställning under PLÅT22. Här fanns dagens arrangörer – experterna på alla typer av plåt. Mellan föreläsningarna bjöds det på lunch och fika, vilket utgjorde ett perfekt tillfälle för besökarna att ställa frågor och prata med tillverkare och grossister. I de olika montrarna fanns materialprover för att kunna känna på olika material, och information att ta med sig tillbaka till kontoret. Dessutom fanns en tipspromenad som kryssade mellan alla arrangörer, med en fråga i varje monter.

PLÅT22 Plåtdisplay Bevego Peter Magnusson FMH Stainless

Peter Magnusson har tillverkat plåtdisplayen i Bevegos monter med material från FMH Stainless.

Bevego som arrangörer av PLÅT22

Som en av Sveriges största grossister inom byggplåt är vi på Bevego stolta över att vara en del av evenemanget PLÅT22. Många av de varumärken vi erbjuder i vårt sortiment är också delaktiga i eventet och finns med i materialutställningen under PLÅT22. I projekt där arkitekter vill arbeta med plåt från någon av våra leverantörer är vi gärna med som en partner för att ansvara för beställning, lagerhållning, förädling och distribution till verkstad och byggarbetsplats.

När evenemanget PLÅT anordnas brukar vi på Bevego passa på att visa upp plåt från någon av våra leverantörer. Ofta något som känns unikt, nytt eller extra roligt att lyfta fram till arkitekterna. Detta året gjorde vi ett samarbete tillsammans med FMH Stainless, och tre material visades upp i vår monter. FMH 304 BA CT Bronze Linen, FMH 304 CT Charcoal Satin Plain och FMH 304 T22 Rosy Gold Granex M1A. Displayen är byggd av Peter Magnusson som driver Eklanda Bygg & Plåt i Mölndal. Den blanka plåten som ramar in displayen heter FMH 304 Silver Super Mirror Plain.

PLÅT22 Plåtdisplay Bevego

Stort tack till alla inblandade för ett lyckat PLÅT22!