Finalister i årets Plåt-SM, och 2020 års vinnare

Finalister i årets Plåt-SM, och 2020 års vinnare

Uttagningen till SM för unga plåtslagare 2022 har nu genomförts på gymnasieskolor runt om i Sverige. Över 100 blivande plåtslagare i årskurs 3 var med och tävlade, och den bästa från varje skola skickade in sitt bidrag för bedömning till den centrala juryn. Årets sex finalister som får tävla i finalen är nu presenterade, mer om det längre ner. Vi passade på att göra en intervju med Hadi Barbari som stod som vinnare av Plåt-SM 2020. (Hadis bror fick dessutom bäst resultat i årets uttagning på Uppsala Yrkesgymnasium, men hur gick det sedan?)

Det är brist på plåtslagare i Sverige, och den högsta önskan hos plåtslagerier är att fler skulle vilja utbilda sig. Dagens svårigheter kring att hitta medarbetare gör att plåtslageri måste tacka nej till uppdrag, och att beställare har svårt att få en entreprenör att ta sig an deras projekt. Plåt-SM är en aktivitet som genomförs för att lyfta yrket och locka fler personer till branschen. Hadi Barbari som vann Plåt-SM 2020 har inget negativt att säga om yrket, och tycker att fler ska utbilda sig till plåtslagare.

Vinnare av SM för unga plåtslagare 2022

“Jag skulle rekommendera andra att bli plåtslagare, först och främst finns det mycket jobb och man tjänar bra. Det är ett arbete där man får fria händer, din arbetsgivare kommer inte och säger att du ska göra så här eller så där. Så länge du följer reglerna så får du lägga upp ditt arbete som du vill.” säger Hadi som är nöjd med sitt val av yrke.

Det var i 2020 års upplaga av SM för unga plåtslagare som Hadi slutade som vinnare. Han blev färdig med sitt uppdrag först av alla finalisterna, och gjorde också bäst helhetsintryck. Hadi studerade till plåtslagare på Uppsala Yrkesgymnasium. Idag arbetar han på Upsala Plåtslageri där han gjorde sin praktik och fick jobb direkt efter studenten.

Vecka 9_Plat sm hadi_bild 1.jpg

Hadi Barbari vann Plåt-SM 2020 och arbetar idag som plåtslagare.

Hur är det att arbeta som plåtslagare?

“Att arbeta som plåtslagare är som jag trodde att det skulle vara. Man får jobba med händerna och använda hela kroppen. Man arbetar också utomhus i alla väder. Jag var lite orolig för det men då sa min lärare ‘Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.’ och det hade han ju rätt i. Jag trivs så bra och jag kommer nog alltid att arbeta som plåtslagare. Det hade varit roligt att starta ett eget företag någon gång, kanske tillsammans med min bror, men bara om han vinner Plåt-SM.” säger Hadi och skrattar. Han har precis fått reda på att hans bror Mahdi tog sig till final, precis som han trodde.

Hadi berättar att det finns många fördelar med att vara plåtslagare. Han uppskattar att man får lägga upp sitt arbete som man vill, rita själv och lösa de problem som dyker upp själv. Självklart finns det kollegor att bolla med, men eftersom att Hadi är en tävlingsmänniska kan vi gissa att han ser problemen som en roligt utmaning. Han älskar också att vara kreativ, något han får vara ofta.

“Hela tiden! Jag känner mig kreativ hela tiden, varje dag. Det brukar inte vara så många vinklar som är 90 grader på ett tak, då får man hitta lösningar för att kunna göra ett plåttak som är både tätt och fint. Att vara kreativ är det roligaste med mitt jobb. Jag tycker också om att arbeta utomhus på tak, att vara högre upp, lite närmare himlen. Det är inte så läskigt, men nu när jag har monterat stuprör från en skylift som jag styr själv har det varit lite läskigt, det var skakigt i början.” säger Hadi.

Upsala Plåtslageri, där Hadi arbetar, utför många stora projekt. Fördelen med stora projekt är enligt Hadi att man blir väldigt bra på de olika momenten som krävs, och att arbetet blir effektivt då man får bra koll på vad som behöver göras. Fördelen med mindre projekt, som till exempel en skorsten är att det blir större variation i arbetet vilket Hadi också uppskattar.

Hadis tips till finalisterna 2022

Den 10-12 mars genomförs yrkes–SM i Växjö, och det är där som SM för unga plåtslagare kommer att genomföras. Sex finalister väntar nu med spänning och säkert en viss nervositet. Eftersom att finalen 2020 blev framflyttad på grund av pandemin är det nu 1,5 års sedan som Hadi fick uppleva finaldagarna. Nu skickar han lyckönskningar till finalisterna och några bra tips att ta med sig till finalen!

“Mitt bästa tips är att ta det lugnt och att inte stressa upp sig. Det är lätt att man blir stressad, hur mycket självförtroende man än har. Titta inte på vad den bredvid dig gör utan fokusera på det konstverket som du håller på att skapa, och försök njuta av stunden. I början av finalen var jag lite stressad men sedan blev jag lugnare. Jag kunde titta upp för att hälsa eller le åt någon, men inte för att se hur långt någon annan hade kommit.” säger Hadi.

Vecka 9_finaliser plat-sm_bild 2 .jpg

Sex finalister är uttagna till Plåt-SM

Alla gymnasieskolor som deltog i uttagningen skickade in sitt bästa bidrag till den centrala juryn, och sex finalister valdes ut. Det är PVF Yrke & Utbildning som har i uppdrag att anordna Plåt-SM och i förra vecka presenterade de finalisterna. På www.smup.se kan du läsa en intervju med varje finalist där vi får reda på deras framtidsplaner, drömprojekt och hur de kommer att förbereda sig inför finalen. Här är finalisterna:

• Alina Carlsson från Rekarnegymnasiet i Eskilstuna.
  • Dennis Söderholm från Bessemerskolan i Sandviken.
  • Mahdi Barbari från Uppsala Yrkesgymnasium i Jälla.
  • Tobias Konz från Nobelgymnasiet i Karlstad.
  • Matilda Denninger från Nyköpings Gymnasium i Nyköping.
  • Marcus Falck från Viskastrandsgymnasiet i Borås.

Sveriges största yrkesevenemang för unga

Finalen kommer att genomföras i samband med yrkes-SM som går av stapeln i Växjö den 10-12 maj. Yrkes-SM är Sveriges största yrkesevenemang för unga. Evenemangsområdet är ofta 40 000 kvm och det är fritt inträde så att alla, inte minst ungdomar kan komma dit och inspireras. Under yrkes-SM tävlar ungdomar inom ett 60-tal yrken. Medverkande yrken är till exempel målare, plattsättare, svetsare, fordonslackerare, frisör, kock, it-tekniker och webbutvecklare, och självklart många fler.

Plåt-SM brukar ske under två dagar där man under första dagen får sin uppgift, sedan simuleras ett besök ute hos kund för att förbereda arbetet i verkstaden. Under dag två får finalisterna sex timmar på sig att genomföra uppgiften i verkstaden. Även du som inte befinner dig i Växjö under Plåt-SM kommer kunna följa finalen digitalt.

“Det var verkligen roligt att vara med i Plåt-SM, jag är en tävlingsmänniska och tycker om att kämpa för att bli bäst. Jag lärde mig mycket på att vara med i tävlingen, att ta mig till final och att dessutom vinna blev ett bevis på det jag kunde inom plåtslageri.” avslutar Hadi.

Vi på Bevego önskar alla finalister stort lycka till!