Plåt-SM är en höjdpunkt för nästa generations plåtslagare

Plåt-SM är en höjdpunkt för nästa generations plåtslagare

Sedan 1986 har tävlingen SM för unga plåtslagare genomförts i syfte att lyfta och skapa uppmärksamhet kring byggnadsplåtslageri och locka fler ungdomar till yrket. Under många år har vi på Bevego stöttat tävlingen och varit en av sponsorerna. I år gick finalen av stapeln på PVF Teknikcentrum i Katrineholm den 15 april och som vinnare av Plåt-SM stod Elias Karlsson från Falun. Efter segern fick vi en pratstund med Elias.

Vi säger stort grattis till Elias Karlsson som vann guldmedaljen i SM för unga plåtslagare. Elias är 18 år och studerar till plåtslagare på Lugnetgymnasiet i Falun. Under finaldagen fick de tävlande sex timmar på sig att genomföra uppdraget de blivit tilldelade. Finalen livesändes och för dig som vill titta på sändningen i efterhand kan göra det på www.smup.se.

Hur var de sex timmarna som tävlingen pågick?
“Det vara bara jobbigt de tre första timmarna. Då kollade jag på klockan hela tiden, men sedan bestämde jag mig för att sluta kolla på klockan. Då kände jag mig inte lika stressad och då gick det bättre. Det roligaste momentet var utkastaren för den tyckte jag var svårast. Det är roligast när det är utmaningar.” säger Elias om finaldagen.

PVF Yrke & Utbildning sammanfattar Elias insats: Han visade sig vara både snabb och noggrann och levererade ett estetiskt mycket tilltalande tävlingsbidrag. Elias vann med god marginal, tack vare en genomgående, mycket hög finish i både detaljer och helhet. Strategin var dessutom att tillverka så mycket som möjligt på verkstaden innan han tog sig ut till arbetsplatsen, vilket visade sig vara ett smart drag.

“Jag har praktiserat på Erikssons Plåt och Kopparslageri i 2,5 år, jag började min praktik där under första året på gymnasiet och jag har också fått en anställning där. Man lär sig ännu mer när man arbetar på en arbetsplats än i skolan, man bryr sig lite mer när det är på riktigt.” säger Elias som ser fram emot att börja jobba som plåtslagare.

Vilka är PVF Yrke & Utbildning?
Plåtslagare är ett bristyrke i Sverige och efter avslutad utbildning finns stora möjligheter att få jobb som plåtslagare. PVF Yrke & Utbildning är plåtslageri- och ventilationsbranschens egen organisation som arbetar med utbildning och rekrytering. Deras uppdrag innebär bland annat att få ut information om yrket och utbildningarna, för att fler ska få upp ögonen för plåtslageri och ventilation, och få fler att söka sig till branschen.

PVF Yrke och Utbildning ägs både av Plåt & Ventföretagen som representerar näringslivet och arbetsgivarna, samt av Byggnads som är det fackförbund som representerar arbetstagarna. Ett av PVFs uppdrag är att anordna Plåt-SM för unga plåtslagare.

Hur genomfördes Plåt-SM i år?
“Vi är glada över att vi kunde genomföra eventet i år trots pandemin. Detta är en stor grej för både elever som utbildar sig till plåtslagare och även för deras lärare. När man studerar sitt första och andra år är det vanligt att man sneglar mot tävlingen och de som går i tredje klass som deltar i tävlingen. Detta är en rolig grej men det är också ära, prispengar, medalj och vandringspokal som ligger i potten.” säger Kaveh Nowroozi som är projektledare på PVF Yrke och Utbildning.

Vartannat år, när inte den stora mässan Wordskills Sweden anordnas, går finalen på PVF Teknikcentrum i Katrineholm. Här avgjordes finalen även i år, helt utan någon publik. På plats fanns endast arrangörer, de tävlande, samt deras mentor som de själva valt ut och som vanligtvis är en lärare. En livesändning genomfördes så att alla istället kunde följa eventet på distans och det fungerade mycket bra.

Hur fungerade deltävlingarna?
Deltävlingarna i SM för unga plåtslagare sker ute på skolorna runt om i Sverige där de på många ställen är en djupt rotad tradition. Det är ofta deltävlingarna och uttagningen av de sex finalisterna som får störst uppmärksamhet, lokaltidningarna gillar att lyfta skolornas framgångar i tävlingen. I år var det 117 plåtslagare från 24 av Sveriges gymnasieskolor som anmälde sig till deltävlingen.

Alla deltagare i deltävlingen får samma uppgift att genomföra. Oftast är det personer från det lokala näringslivet och experter i branschen som bjuds in för att agera jury i de olika deltävlingarna runt om i Sverige. I år gjorde pandemin att man fick tänka om och fokusera på att göra deltävlingarna så säkra som möjligt.

PVF Yrke & Utbildning fick utmaningen att guida skolorna i hur de kunde genomföra uttagningarna och göra det bästa utifrån den situation som råder. Utav de 117 plåtslagare som deltog i uttagningarna valdes sex finalister ut. Tävlingsledningen uttryckte att de inskickade bidragen höll en mycket hög kvalitet och gjorde att startfältet i finalen var mycket jämt.

Hur gick finalen till?
Det är Niklas Angelöf på PVF Yrke & Utbildning som sätter ihop uppgiften som finalisterna ska genomföra under två tävlingsdagar. Finalisterna bedöms på flera olika faktorer som att göra ett korrekt och estetiskt arbete, kundbemötande och arbetsmiljö. Att arbeta som plåtslagare är ett kreativt jobb där man ska hitta olika lösningar för olika situationer, så det gäller att vara kreativt lagd.

“I finalen simulerar vi ett verkligt kunduppdrag. Första dagen är det introduktion och man får själva uppdraget. Man genomför ett kundmöte där det gäller att ställa rätt frågor och ta rätt mått. Sedan funderar man över den bästa lösningen, ritar och planerar för genomförandet. Under dag två sker själva genomförandet i verkstaden. Den jury som utser en vinnare består av representanter från både Byggnads och Plåt- och Ventföretagen.” säger Kaveh.

Förra årets tävlingsuppgift var till exempel att klä in ett mindre skärmtak med avslut om murkrön. Några veckor innan finalen fick årets finalister reda på vad utmaningen under finalen skulle bli. Att göra en fotränna med utkastare på ett entrétak som sedan ska täckas med pannor.

Varför ska man vara med i Plåt-SM?
“Alla i branschen har koll på Plåt-SM, det är något av en tradition på många skolor och det är prestigefyllt att vinna! Många hör om tävlingen redan när de börjar utbildningen, och vi uppmuntrar alla till att ställa upp i tävlingen. I de lokala deltävlingarna kan potentiella arbetsgivare få upp ögonen de blivande plåtslagarna. Många som deltar i tävlingen är riktigt duktiga och vissa har säkert redan fått en praktikplats eller en anställning. Det tycker vi är jätteroligt, Plåt-SM är på många sätt en viktigt del för att lyfta yrket byggplåtslagare.” avslutar Kaveh.

Länk till sändningen: https://smup.se/