Välmenande men feltänkt

Sveriges Byggindustrier (BI) vill ha ett permanent avdrag för hushållsnära byggtjänster för att motverka svartarbete. Mona Sahlin och Thomas Östros föreslår i en debattartikel i lördagens DN ett tillfälligt ROT-avdrag av sysselsättningsskäl.

- Vi förordar smidiga och långsiktiga regler för såväl ny- som ombyggnad. Ett avdrag för hushållsnära byggtjänster är ett effektivt sätt att motverka svartarbete och ekonomisk brottslighet, vilket bör göras oavsett vilken del i konjunkturcykeln som byggbranschen befinner sig i, säger Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor vid Sveriges Byggindustrier.

För kompletterande information, kontakta Björn Wellhagen, 0708-99 58 65

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Ca 3000 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org

Gisela Högberg

Presskontakt Informationschef BI Information 08-698 58 24 BI press Ren Byggbransch