Snö av Dockteatern Tittut, en av många föreställningar på bibu 2022. Foto: Jonas Jörneberg

Helsingborg blev scenkonstvärldens mittpunkt!

När bibu idag släpper sin rapport står det klart att festivalen blivit en av Europas viktigaste mötesplatser för professionell scenkonst för barn och unga.

Efter att pandemin stoppade 2020 års biennal var det inte heller självklart att bibu 2022 skulle bli av. Men när bibu ansökte och fick värdskapet för ASSITEJ Artistic Gathering, ett av branschens viktigaste internationella arrangemang, fanns möjligheten att ge festivalen och scenkonsten en nystart.

”Det var uppenbart att det fanns en hunger efter att mötas och att uppleva scenkonst live tillsammans med andra. Den internationella framgången blev ett faktum ganska omedelbart efter att Sverige släppte restriktionerna för inresa i Sverige och de internationella bokningarna tog fart.”

–Niklas Borefors, verksamhetsledare och VD, Bibu AB

När festivalrapporten släpps idag kan man konstatera att det gick över förväntan. Festivalen bjöd på fler föreställningar än någonsin och samlade deltagare från 58 länder. Under sex dagar i maj var Helsingborg scenkonstvärldens mittpunkt och bibu 2022 en av Europas viktigaste mötesplatser för professionell scenkonst för barn och unga.

I was deeply moved many times, I was transported many times, I saw the power of theatre and performance and the power of young people, I saw the inventiveness and commitment of artists and practitioners, and I saw daring and thoughtfulness in programming and I felt the care and compassion in our community.”

–Sue Giles, president, ASSITEJ International

Rapporten blir också ett viktigt verktyg för att gå vidare med bibu. Fylld av feedback och förslag finns det massor att tänka på inför 2024. bibu-teamet måste nu försöka överföra erfarenheten av en biennal som nästa spillde över kanterna till en mindre, men mer koncentrerad variant när man inte längre står som värd för ASSITEJ Artistic gathering. Arbetet pågår redan nu för att förbli relevant både på ett svenskt och internationellt plan.

Läs hela rapporten här.

Nästa bibu arrangeras i Helsingborg 15-18 maj 2024. Redan nu är anmälan öppen för att föreslå produktioner till bibus svenska jury och internationella urvalskommitté på bibu.se.

INFO OM BIBU 2022 OCH ASSITEJ

bibu 2022 - leave no one behind pågick 17-21 maj 2022 och samlade 1383 deltagare från 58 länder och 38 scenkonstproduktioner från olika genres som teater, dans, cirkus och musikdramatik. På programmet stod 132 föreställningstillfällen och 129 seminarier/ workshops och andra programpunkter.

ASSITEJ (Association International du Theatre pour l’Enfance et la Jeunesse) är ett nätverk av flera tusen teatrar, organisationer och enskilda personer i ett 80-tal medlemsländer. Syftet är ett utbyte av idéer och tankar från människor som arbetar med scenkonst i hela världen, för att erkänna barns kulturella rättigheter och på så vis kunna presentera scenkonst av hög kvalitet till alla unga världsmedborgare. ASSITEJ Artistic Gathering är organisationens viktigaste mötesplats och sker på olika platser i världen varje år.