Inga fler scenkonstbiennaler i Lund

Efter det överraskande beskedet att Lunds kommun drar tillbaka sitt stöd, beslöt Bibu ABs styrelse vid ett extrainsatt möte att omedelbart inleda förhandlingar med en ny Skånsk värdstad som förstår vilken tillgång biennalen är.

- Det är anmärkningsvärt att Kultur- och fritidsförvaltningen i Lund begär in en reviderad verksamhetsplan och budget utan att invänta resultatet som skulle varit inne den sista januari, säger biennalchef Pia Paglialunga.

Styrelsen är klar med ett visionsarbete för Bibus framtid och vi är övertygade om att vi hade kunnat arbeta i linje med Lunds önskemål.

Bibu har utvecklats till en betydelsfull och angelägen mötesplats, inspirationskälla och ett drivhus med högt anseende både i och utanför Sverige. Den kommun som vill ta tillfället i akt att utöka sitt kulturkapital med ett av Sveriges starkaste varumärken inom scenkonst för ung publik har allt att vinna. En verksamhet som dessutom genererar miljonintäkter för besöksnäring, ger arbetstillfällen och omsätter statliga och regionala medel samt bidrag från fonder m.m. och som i Lund genom åren har gett tusentals barn möjlighet att uppleva scenkonst i världsklass.

- Vi tror att de förändringar Bibu nu står inför kan komma att stärka och utveckla biennalen säger Lars Dahlqvist, styrelseledamot och representant för Teatercentrum, en av de två ägarorganisationerna. Dels via de möjligheter som en ny samarbetspartner bjuder och dels då vi inom kort har en ny VD som tar vid efter Pia Paglialunga. Flera tunga namn har visat intresse för uppdraget.

Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth sade vid sitt tal på biennalen 2012:

”Jag är glad över den möjlighet som BIBU i sig själv innebär, som mötesplats och kulturgärning för konsten och för våra barn och unga.”.
Läs talet i sin helhet under relaterat material

För mer info kontakta:

Ingrid Kyrö, ordförande i Bibu AB
ingrid.kyro@telia.com

Lars Dahlqvist, styrelseledamot samt verksamhetsledare för Teatercentrum Södra Regionen
lars.dahlqvist@teatercentrum.se

Pia Paglialunga, biennalchef