Måns Lagerlöf, foto: Maryam Barari

Måns Lagerlöf blir ny ordförande för Bibu AB

Måns Lagerlöf blir ny ordförande för Bibu AB och tillträder vid årsstämman 2 april 2019.

bibu är i mina ögon en avgörande arena för att stärka den konstnärliga scenkonsten för barn och unga. Ett område vars konstnärliga status alltid är ifrågasatt, varför mötesplatser för de som försvarar den är oerhört viktiga. Mitt hjärta har alltid bultat för scenkonst för barn och unga, och det känns särskilt roligt att få behålla kontakten med branschen genom detta fina uppdrag” säger Måns Lagerlöf.

Måns Lagerlöf har arbetat som regissör och teaterchef sedan slutet av 90-talet, senast som teaterchef för Riksteatern. Han var tidigare VD och teaterchef för Örebro länsteater, samt konstnärlig ledare för Östgötateaterns scen för barn och unga, ung scen/öst, som han också var med och grundade 2001. Som regissör har han främst regisserat teater för barn och ungdomar. Nu arbetar han som Kanslichef vid Naturskyddsföreningen.

Bibu AB:s två ägarorganisationer Teatercentrum och Svenska ASSITEJ om utnämningen:

”Måns Lagerlöf har genom hela sitt engagemang och arbete lyft scenkonst för den unga publiken. Från initiativtagare till ung scen/öst, vidare till Örebro Länsteater och på Riksteatern där han hela tiden försvarat och gett utrymme för uppsättningar för en ung publik. Som regissör har han gjort ett flertal uppmärksammade iscensättningar. Vi ser fram emot hans engagemang som ordförande för Bibu AB.”

Måns Lagerlöf efterträder Lisbeth Morin, som har varit ordförande sen juni 2013 i samband med Bibus flytt från Lund till Helsingborg. I maj 2018 genomfördes den tredje biennalen i Helsingborg. Nästa bibu går av stapeln 13-16 maj 2020.

”Vilken resa! Efter drygt fem år fyllda av positiva upplevelser och förvånansvärt få motgångar. Att ha upplevt detta inom området scenkonst för barn och unga är enastående. Nu tillträder Måns Lagerlöf som ny ordförande. Ett utmärkt val som ger Bibu AB goda förutsättningar att driva en fortsatt positiv utveckling. Tillsammans med branschen och med stöd och uppmuntran från Helsingborg stad, Region Skåne och Kulturrådet fortsätter arbetet med att göra bibu till en viktig mötesplats som fokuserar på den unga publikens möte med scenkonst.” säger Lisbeth Morin, avgående ordförande.

Scenkonstbiennalen för barn och unga startade år 2006 och genomförs sedan dess vartannat år. Under bibu samlas runt 1 000 deltagare från länder i hela världen för att uppleva unika föreställningar, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås. Runt 8000 besök från vuxna samt barn och unga görs under bibu.

Nästa biennal genomförs i Helsingborg 13–16 maj år 2020

bibu genomförs med med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Helsingborg stad och i samarbete med Helsingborg Arena och Scen AB (Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Konserthus och Evenemangsenheten) samt Dunkers kulturhus. Bibu AB som arrangerar biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ.