Juryn för bibu 2020 utsedd

Juryn för bibu 2020 utsedd

För några veckor sedan avslutades bibu 2018, och därmed avslutade också juryn för bibu 2018 sitt uppdrag. Nu presenteras den nya juryn för bibu 2020 som efter sommaren ska påbörja sitt urvalsarbete.

Det är styrelsen för Bibu AB som väljer ut vem som ska sitta i juryn. Juryns uppdrag är att välja ut det bästa, mest aktuella och högkvalitativa inom svensk scenkonst för barn och unga som produceras under åren 2018 och 2019. Bibu AB:s styrelse är också den som formulerar juryns uppdrag. Juryns sammansättning består av väl meriterade medlemmar som på olika sätt bidrar med sin kunskap och sina iakttagelser.

Juryn bibu 2020

Hannah Alem Davidson
Hannah Alem Davidson är frilansskådespelare och arbetar på Göteborgs Stadsteater och Backa Teater sedan 2015. Hon har också arbetat på Angereds Teater i Göteborg samt med frigruppen PotatoPotato Scenkonst i Malmö.

Victoria Alarik
Victoria Alarik arbetar som danskonsulent tillika dansutvecklare på Göteborgs Stads kulturförvaltning sedan 2014. Hon har en bakgrund som modern dansare och koreograf med inriktning på fysisk teater, site specific och ofta i samarbete med visuell konst. Victoria har också arbetat som danslärare mot barn och unga, alltifrån kulturskola till estetiskt program på gymnasiet.

Kristoffer Berglund
Kristoffer Berglund är skådespelare, projektledare och regissör knuten till Teater Västernorrland i Sundsvall. Sedan examen från Teaterhögskolan i Malmö har han arbetat såväl med teater som tv och film. Sedan hösten 2017 är Kristoffer projektledare på Teater Västernorrland med ansvar för det konstnärliga innehållet i barn och unga-verksamheten.

Irene Grahn
Irene Grahn är programproducent för scenkonst barn och unga och dramapedagog på Dunkers kulturhus, Helsingborg, där hon också arbetat med gatuteaterfestivalen Passage. Irene var med om att starta KUB (Kulturcentrum för barn & unga) i Helsingborg 1991 och föreningen BAS (Barnkultur i Sverige).

Viktor Gyllenberg
Viktor Gyllenberg är utbildad vid Dans- och cirkushögskolans cirkusutbildning och har sedan dess framför allt spelat cirkus- och dansföreställningar för ung publik. Han har arbetat som cirkusartist och dansare med bland andra Claire Parsons Co och Cirkus Cirkör. Under åren 2008-2012 ingick han i gruppen VIFIRA, som han även var med och grundade.

Pelle Hanæus
Pelle Hanæus är frilansande skådespelare och regissör, med ett förflutet som ordförande för Clowner utan Gränser, adjunkt på StDH och konstnärlig ledare för Regionteater Väst. Han utbildar i genus och gestaltning, reser mycket och bor i Stockholm.

Olle Törnqvist
Olle Törnqvist arbetade på Skottes Musikteater 1979-1997 som skådespelare, dramatiker och regissör. Han har därefter frilansat som dramatiker och regissör, från Luleå i norr, till Ystad i söder och med ett hundratal uppsättningar i bagaget. Olle har också periodvis arbetat på StDH som handledare/regissör. Bor numera i Gävle.

Marie Wallstén
Marie Wallstén är avdelningschef på Kulturens hus i Luleå. Innan dess arbetade hon som Riksteaterkonsulent i Norrbotten och som teaterchef på Teater Scratch. Marie var också ordförande för Teatercentrum mellan 2014–2015 samt har studerat teatervetenskap med fördjupning barnteater vid Stockholms universitet.

Scenkonstbiennalen för barn och unga startade år 2006 och genomförs sedan dess vartannat år. Under bibu samlas runt 1 000 deltagare från länder i hela världen för att uppleva unika föreställningar, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås. Runt 8000 besök från vuxna samt barn och unga görs under bibu.

Nästa biennal genomförs 2020. Bibu AB som arrangerar biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ och med stöd av Kulturrådet och Region Skåne. bibu 2018 genomfördes med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Helsingborg stad. I samarbete med Helsingborg arena och Scen AB där Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs konserthus och evenemangsenheten ingår samt Dunkers kulturhus.