Entreprenör i fokus - Bättre Text AB

Entreprenör i fokus är ett återkommande tema som går ut på att uppmärksamma de entreprenörer i Umeå som på grund av sitt stora driv och engagemang tilldelats entreprenörsbågen signerad BIC Factory.

Först ut är Lisa Rönnblom och Hanna Selinder som tillsammans driver språkkonsultföretaget Bättre Text AB. Lisa och Hanna har fått svara på åtta frågor som rör entreprenörskap och här är deras tankar, tips och erfarenheter inom området.

Hur kom idén till ert företag?

Idén till Bättre Text föddes när vi tog examen från språkkonsultprogrammet och båda ville stanna i Umeå. Även om behovet av vår kompetens är stort, är språkkonsulter en relativt okänd yrkeskår här uppe vilket gör det svårt att hitta anställningar. Vi bestämde oss för att prova på det här med eget företag, vilket visade sig vara precis rätt för oss.

Vad gör er till bra entreprenörer?

Hanna: Det som gör mig till en bra entreprenör är framför allt människorna jag har runt omkring mig, men också miljön jag vistas i varje dag – här på BIC Factory och i Umeå som stad. Tillsammans tar de fram det driv och den ambition i mig som är nödvändig för att föra företaget framåt.

Lisa: Jag håller med Hanna om att den miljö som vi verkar inom har stor inverkan på mig som entreprenör. Jag är dessutom väldigt intresserad av att förstå andra människor och hjälpa andra att utvecklas. Jag vet att det vi gör är värdefullt och jag är beredd att arbeta för att andra ska förstå det.

Vem är er förebild inom entreprenörskap?

Oj, vad svårt. Det finns så många! Men en gemensam förebild är vår kontorsgranne Johanna Nilsson som driver smyckesmärket JohannaN. Hon har ett otroligt kvalitetsfokus och driver sitt företag närmare sitt mål varenda dag. Dessutom gör hon det i en hård och konkurrensutsatt bransch där hållbarhet traditionellt sett inte varit särskilt lönsamt eller framgångsrikt.

Hur är det att vara företagare i Umeå idag?

Vi är väldigt imponerade av Umeå som företagsstad. Möjligheterna och stödet som finns för nystartade och unga företagare i den här staden är helt fantastiskt. BIC Factory och företagen som har börjat sin bana här är ju goda exempel på Umeås goda företagsklimat.

Vilka är era karriärtips för att lyckas som entreprenör?

Ta mycket hjälp, lyssna på din magkänsla och håll alltid högsta möjliga kvalitet och standard på allt du tar dig för. Och omge dig med människor som får dig att växa som person.

Vad är det bästa med att vara egenföretagare istället för anställd?

Det bästa med att vara egen företagare är att ha fullständigt ansvar för och kontroll över det vi arbetar med. Vetskapen om att vi faktiskt står för vår egen försörjning är väldigt tillfredsställande. Att vara egen innebär också en enorm frihet, både professionellt och privat.

Vad tror ni är viktigast för att våga ta steget och starta eget?

Det är att helt enkelt våga ta det där steget. Våga prova och våga misslyckas. Att ha ett starkt skyddsnät och människor runt omkring en som kan fånga upp, stötta och uppmuntra är också väldigt viktigt. Och att vila på övertygelsen om att det man gör är riktigt bra.

Vad är på gång för er härnäst?

Vi arbetar för fullt med att få till en långsiktighet i företaget, så att vi ska kunna göra det vi älskar och är bra på i många år till. Det arbetet innefattar allt från ekonomiska strategier till att arbeta för långsiktiga samarbeten med våra befintliga och blivande kunder. Och så ska vi följa upp ett intressant första möte med en av våra absoluta drömkunder…