Entreprenör i fokus - Jenny Eklund

Entreprenör i fokus är ett tema som går ut på att uppmärksamma de entreprenörer i Umeå som på grund av sitt stora driv och engagemang tilldelats entreprenörsbågen signerad BIC Factory. Denna vecka vill vi uppmärksamma Jenny Eklund, en entreprenör med många järn i elden som brinner för att stötta och peppa människor som vill uppnå förändringar i sitt liv. Jenny har en gedigen bakgrund inom medie- och kommunikationsbranschen och arbetar idag bland annat som utbildare, livscoach, moderator, författare, kommunikationskonsult och energiförmedlare. Jenny Eklund är dessutom en av BIC Factorys affärscoacher.

Egentligen har jag alltid varit entreprenör, men det tog lång tid innan jag förstod det. När poletten äntligen trillade ner, efter 15 års anställning som utbildare, projektledare, kommunikatör och journalist, så sa jag 2010 upp mig från mitt jobb och bestämde mig för att bli företagare på heltid. Jag driver sedan dess flera olika Aktiebolag. Det som driver mig är att hjälpa andra att utvecklas vidare; genom utbildningar, coachning och handledning på teman som verksamhetsutveckling, produktivitet och kommunikation.

Jag är otroligt driven, målmedveten och kanske lite knäpp, jag ignorerar ofta hinder och tror alltid att mina idéer ska gå att genomföra. (Och det gör dom faktiskt oftast.) Har många idéer men tappar samtidigt aldrig fokus på kärnan, det som verkligen ger bäst effekt.

Jag kan inte peka ut en enda person, utan alla som lyckas följa sin dröm och leva på det är förebilder i mina ögon.

Hur tycker du det är att vara företagare idag?
Både lätt och svårt. Det finns mycket fördomar mot företagande och företagare, hos både kunder och i samhället i stort, som man måste bemöta. Inte minst när det gäller ekonomi, alltför många anser fortfarande det är dyrt att anlita en konsult eller utbildare utan att ta hela sammanhanget i beaktande. Byråkratiska regler kan också vara hinder, särskilt för mindre företag (som exempelvis när det gäller offentliga upphandlingar och projekt). Samtidigt så upplever jag ett öppet klimat företagare emellan och det finns alla möjligheter att satsa på precis det man själv brinner för.

Att fokusera på att göra. Leverera varor eller tjänster som du är rysligt stolt över, men inte fastna i planer och strategier, utan verkligen gå ut och försök förverkliga planerna så snart som möjligt. Testa direkt, och justera sen under resans gång.

Vad är det bästa med att vara egen istället för anställd enligt dig?
Friheten och de obegränsade möjligheterna.

Att du verkligen gillar och är stolt över din idé eller tjänst. Att du inte ger upp i första taget och kan leva med osäkerhet inför framtiden. Resten kan du lära dig.

Vad är på gång för dig härnäst?
Jag har alltid många olika saker på gång, men under 2013 ska jag fokusera på att bygga upp Mer Effekt ännu mer, tillsammans med några duktiga kollegor. Det är ett koncept som innehåller webbtidning, utbildningar, webbkurser och företagshjälp för alla som vill ha mer effekt i jobbet och livet. Jag är också peppad inför förtroendeuppdraget som ny jurymedlem i Venture Cup Nord, ska bli spännande att få ta del av alla kreativa affärsidéer som folk bidrar med!