Välkommen Andra Augusti!

Vad som började som en hobby är nu ett företag som flyttat in på BIC Factory. Vi vill därför presentera och välkomna Caroline Ahlbäck och hennes företag Andra Augusti som bygger på affärsidén att ge nytt liv åt gammalt eller skadat porslin genom att tillverka smycken av det.

”Idén till företaget kom under sommaren 2010 då jag bodde i Bergen och hittade en trasig tallrik som låg på vägen. Efter det började jag samla på mig trasigt porslin och skärvor som jag kände att jag ville göra något kreativt med, och då började jag göra smycken”, berättar Caroline Ahlbäck.

Mycket av det porslin som Caroline arbetar med fyndar hon på loppis eller i second hand-butiker, men en stor del får hon även skickat till sig av kunder som vill omvandla delar av sitt porslin till ett personligt smycke.

Det var efter kontakter med smyckesdesignern Johanna Nilsson, JohannaN, som Caroline blev inspirerad att utveckla sin idé till ett företag. När Caroline sedan började praktisera hos Johanna fick hon den inblick i- och erfarenhet av företagande som behövdes för att våga satsa och därefter söka sig till BIC Factory.

”Det känns bra att vara i ett sammanhang, att träffa människor och ta del av det nätverk som finns här. Här hjälper vi och peppar varandra. Jag hade inte varit där jag är i dag om det inte varit för BIC. Självklart är det mycket att lära sig nu och framöver, men det är bara kul och man får ta ett steg i taget”, menar Caroline Ahlbäck.

Carolines smycken säljs i den egna webbutiken, hos återförsäljarna KällbergElmberg i Umeå och hos Cissi och Selma i Stockholm samt på marknader.