Joel Smedberg, Två Punkt Ett - vinnare i satsningen VINN NU!

BIC-företagaren Joel Smedberg som grundat företaget Två Punkt Ett är en av dem som under hösten 2012 utsetts till vinnare i VINNOVAs satsning VINN NU och därmed tilldelats ett finansieringsbidrag på 300 000 kronor. Joels företagsidé går ut på att återanvända innanmätet från kasserade plattskärmar och tillverka lampor av materialet vars ljus efterliknar dagsljuset och är underhållsfria i upp till 60 000 timmar.

”Det känns bra att vinna, det betyder mycket. Dels eftersom att vi får uppmärksamhet men det som framförallt betyder något är att vi får legitimitet- att det är någon som ser vad vi gör”, säger Joel.

Enligt Joel Smedberg kom vinsten mycket lägligt eftersom de arbetar med de sista förberedelserna inför lanseringen av produkten, som är planerad i början av 2013.

”Vi närmar oss en release av vad vi gör och kommer att lämna in de sista patentansökningarna nu. Det är en värdefull hjälp ekonomiskt men även en enorm boost för oss i företaget, vilket egentligen känns mer viktigt än just pengarna”, menar Joel.

VINN NU är en satsning som VINNOVA tillsammans med Energimyndigheten står bakom. Syftet är att i ett tidigt skede stödja nystartade företag som baserar sin verksamhet på forsknings- och utvecklingsresultat genom att dela ut 300 000 kronor var till utvalda företag. Bidraget ska underlätta förberedelserna inför en etablering på marknaden med förhoppningen att på sikt bli framgångsrika svenska företag.