5 heta köptips för att välja rätt festklänning

Kvinnor gillar att klä upp sig inför kvällen och vanligvis inför festligheter, det är fakta! Att leta och köpa denna typen av klädsel är oftast extremt kul. Paljetter, spetsar, tyll och siden, dessa typer av klänningar kan lätt få en flicka att känna sig som en prinsessa. Eleganta klänningar i ljusa färger visar på en livlig personlighet. En standard svart klänning blir stilrent och är lätt att plocka accessoarer till.

Att hitta lämplig klädsel för kvällens fest har mycket att göra med vad för typ av fest det är du ska på, en kvinnas kroppsform, samt den personliga stilen. Vissa typer av festklänningar är lämpliga för specifika tillfällen. Golvlånga klänningar är väl lämpade för ett bröllop exempelvis, men inte nödvändigtvis en natt på stan. Att välja en outfit som passar en persons stil och är ett komplement till deras kroppstyp är ett måste!

1 Välj en klänning som gifter sig med kroppen

Kvinnor har i allmänhet många olika sorters kroppsformer och det finns en mängd olika storlekar idag. En klänning som smickrar en kurvig figur skiljer sig från en klänning som sitter tight. Att välja rätt parti klädsel har mycket att göra med att veta vad som ser bra ut på kroppen. Vissa klänningar, sömmar och tyger visar upp olika aspekter av kvinnans kropp och får henne att känna sig underbar.

Timglaset

En kvinna med en en figur som ett timglas har kurvor på både toppen och den lägsta delen av koppen. Kvinnor med denna form har typiskt en liten midja och välformade ben. Partyklänningar som framhäver midjan är perfekt för denna kroppstyp. Leta gärna efter en klänning med ett bälte eller cinching vid midjan. Linjeformade klänningar gör ibland att timglas-former ser hårda ut, så välj inte en för tight klänning.

Äpplet

Kvinnor med en kroppsform av ett äpple är större upptill, med breda axlar och en större bystlinje. Midjan är inte lika definierad jämfört med timglasfiguren, men de har smalare höfter. Partyklänningar med v-ringat förskönar denna figur, liksom midjeklänningar som slankar av vid den nedre halvan av kroppen. Leta efter ett snitt strax ovanför knäna för att stoltsera med smala ben.

Liten och nätt

Kvinnor med en petite form är vanligtvis korta och har antingen en smal eller kurvig kropp. Festklänningar är till för attt förlänga en petite kvinnas form. Korta klänningar gör att benen ser längre ut. Enkla linjer utan för många detaljer undviker att lägga till extra vikt vilket bidrar till att göra ett petite utseende.

Bystig

Bystiga kvinnor har ofta svårt att hitta en klänning som passar deras storlekar. Eftersom de är större på toppen med en kortare midja och en petite underkropp, ligger fokus på att bort fokus från bysten och göra så att kroppen ser strömlinjeformad ut. A-linje festklänningar charmar denna sorts figur, och en klänning med extra svassande lägsta del hjälper till att föra detta i balans. Bystiga kvinnor bör undvika tryckta mönster på toppen av sin klänning.

Päron

Kvinnor med en form liknande ett päron har större höfter än de har axlar. De har också har normalt mindre byst. Samlade detaljer på toppen av klänning framhäver bröstet och halsen. En festklänning med en monterad topp och en botten som balanserar en mager ram, betonar en smal midja.

2. Det handlar om tillfällena

Ett partyklänning måste vara väl lämpade för tillfället. Här handlar det om att få till en form som passar till ett bröllop, vilket inte är samma typ av klädsel som lämpar sig för en välgörenhetsgala, arbete eller semester. Att veta exakt vad du ska använda din klänning till hjälper dig som köpare att välja rätt klänning och förhindra pinsamma misstag.

Bröllop

Bröllopsetiketten är inte så svår att ta reda på. Dagsbröllop kräver mer en festklänning som är mer avslappnad. Golvlånga klänningar utan tunga utsmyckningar är även de lämpliga. Sena eftermiddagarsbröllop kräver en klänning som är mer semi-formell, men i en färg som inte drar allt för mycket uppmärksamhet. För ett riktigt kvällsbröllop gäller en mer formell klänning, golv- eller halvlängd passar utmärkt till detta tillfället.

Cocktailpartyn

På cocktailpartyn gäller helt andra regler än på bröllop. En mer avslappnad kvinna fokusera mer på en personlig stil än att smälta in med andra människor. Vanligtvis är det klänningar som är mer avslappnade som passar för det tillfället, är du dock i en storstad, förväntas fortfarande en formell klädsel. Typiska svarta festklänningar är alltid perfekta, men klänningar i ett bredare spektrum av olika färger är också att rekommendera. Klänningar med paljetter och dekorerade accenter hjälper dig att sticka ut lite från mängden.

Middagsbjudningar

Vad för typ av festklänning du ska ha på en middag varierar beroende på värden och vad för typ av middag det är. Ett kalas på semestern kräver en mer formell klädsel än en grillfest mitt i sommaren. En examen eller ett födelsedagskalas är mindre formellt än en förlovningsfest. För en härlig fest utomhus mitt under sommaren, gå på en mer avslappnad stil.

Firmafester

Här gäller det att hitta den rätta festklädsln för firmafesten och bör alltid vara en prioritet. En kvinna vill så klart inte genera sin make genom att bära något olämpligt. I allmänhet bör klänningen utstråla gläjde, men samtidgt se professionell ut. Spara in på urringningar och utsmyckningar, det kan du använda vid annat tillfälle. Välj en klänning som är identiskt med vad människor brukar ha på sig när det är i ett arbetsklimat, fast lite mera formell.

Tjejkvällen

En kväll ute med dina vänner är till för att du ska ha kul och det är ofta då en kvinna visar mer av sin personliga stil. Här gäller regeln att ha en mycket mer avslappnad stil för kvällen. När det är dags att gå ut och dricka, välj en rolig klänning i en ljus färg. För en biokväll, välj något i stil med svart, och gärna en klänning. Paljetter, tyll, rosetter och andra utsmyckningar går helt klart hem här.

3. Välj rätt material

En partyklänning av hög kvalitet i tyg går alltid hem. Stickade klänningar är lämpliga för vinterfesten och perioder då det är svalare temperaturer. Är du iklädd en stickad klänning mitt på sommaren, lär det inte bli annat än obehagligt och resulterar i pinsam svettning. Tyg som sitter åt klär oftast bra på en slimmad kropp, men kan bli ett problem för lite mera kurviga kvinnor. Kvinnor med lite mer kurvor bör bära tyger som går jämnt med kroppen.

4. Välj rätt färger

Sikta in dig på en partyklänning som smälter ihop med andra färger. Starka färger är en perfekt ide för vår- och sommarsäsongen, dock inte på bröllop! Rött och guld passar på höstens kant. Kvinnor med mörkare hudtoner ser bra ut i vitt och ljusa färger då det betonar solbrännan. En pastellklänning är oftast ett bra val om du har ljusare hudtoner.

5. Välj rätt smycken

För att få till en stilig look bör du alltid lägga till något smycke. Det hjälper till och klär också upp en mer informell stil. Försök att ha med dig ett par fina örhängen eller några armband i en handväska för att få till en extra touch på din outfit. För en elegant svart klänning, krydda till det med lite personlighet med en glittrig väska eller stiliga klackar. Bär du en mera formell klänning, sitter det alltid fint med örhängen och matchande halsband. För att knyta samman en stil, använd matchande armband och håraccessoarer som utsmyckning.

Vogeni.se är en ledande nätbutik som säljer klänningar i Sverige. Det finns tusentals klänningar för just ditt val. Det viktigaste av allt - alla deras klänningar kan skräddarsys. Om den här artikeln hjälpte dig på något sätt dig, dela den gärna med dina vänner, tack!