Skillnader mellan Vardagsklänningar & Cocktailklänningar

Visst finns det en hel del liknersel mellan mera vardagliga klänninar och cocktailklänningar ... den åtsittande dressen som är formad efter kroppen, det faktum att ingen av dem är gjorda av ren bomull (även om det kan finnas vissa undantag för cocktailklänningar), båda klänningarna kan bäras med svart slips. Det finns dock några viktiga skillnader mellan dessa två plagg, och det finns några punkter där de varier sig lite grann.

Cocktailklänningar bärs på cocktailpartyn (givetvis!) och lite mer uppstyrda tillfällen, medan vardagsklänningar bärs på formella tillfällen. Längden på en cocktailklänning går antingen ner till knäna eller hela vägen till någonstans runt anklarna, med viss längd på ett par centimeter ovanför anklarna kallas de "te längd." Vardagsklänningar tenderar att vara ner till anklarna eller lägre, även om de kan vara "te längd" eller kortare beroende på design. Cocktailklänningar brukar komma i en mängs olika dämpade färger (därav "den lilla svarta dressen" fenomenet inom modebranschen, till exempel, eftersom att svart kan vara så dämpad att det förknippas som dött), medan den vardagliga klänningen tenderar att vara mer befallande i färgen, till exempel nyanser som påminner om ädelstenstoner eller andra ljusa färger.

Vardagsklänningar är ofta gjorda av tjockare material än cocktailklänningar. Cocktail klänningar består ofta av ett material av ljus siden eller ull. Medans klänningar till vardags har tyngre material, såsom taft och sammet.

En vardagsklänning kan du så klart bära vid fler tidpunkter än en cocktailklänning. Till exempel skulle en samling vid en högtid kräva en cocktailklänning eller en mera skräddarsydd dress där vardagsklädseln är helt utesluten. Ska du på ett finare event ska du i vilket fall överväga minst en vardagsklänning om inte något mer elegant.

Cocktailklänningar har en fördel, och det är att du alltid kan bära dem för ett vardagligt eller icke vardagligt syfte. Speciellt om du har en viktigt roll inom ett företag och du behöver se representativ ut för din klient. Medans cocktailklänning är ett riktigt bra alternativ att bära vid en formell sammankomst. Du kommer att få många möjligheter att bära din cocktailklänning oavsett!

Vogeni.se är en ledande nätbutik i Sverige som har tusentals olika klänningar i alla sorters stilar och storlekar. Det bästa av allt, alla deras klänningar går att få skräddarsydda. Om den här artikeln har gjort dig någon nytta, dela den gärna med dina vänner, tack!