Hur du vårdar din korsett

Vill du ändra lite på din kroppsform är korsett det perfekta klädesvalet och hjälper till precis där det skall. Under tiden du bär din korsett på festligheter eller vad det nu må vara, måste du förvara den rätt, för att se till så att den håller och att du kan använda den många år framöver. Slarva inte med detta då det gynnar dig i längden. Bortser du från denna vana kan det i det långa loppet göra skada på din korsett. Så det är viktigt att ordna med korsetten innan användning vid speciellt tillfälle. Vad kan du göra för inte behöva tvätta din korsett alltför ofta, och varför spelar det egentligen någon roll? Först och främst är det viktigt att komma ihåg att både slitage och rengöring i sig, är alltid destruktivt för kläder. Ju mindre din korsett får stå ut, desto längre tid håller den och kan användas. Här följer några tips på hur du vårdar din korsett.

När du väl bär den

Släpp på din korset HELT och håller, oavsett om den ska på eller av. Gör du inte detta riskerar korsetten att bli tänjd vid den främre sidan av den. Bär alltid ett linne eller lättare klädsel under korsetten för att skydda den från hudfett och lotions. Efter det att du har tagit av dig korsetten för dagen, låt den då få lufta lite grann genom att hänga den på en stol eller liknande. Om du har möjlighet till det, försök att undvika att bära samma korsett dag in och dag ut: prova istället med att skifta mellan minst två korsetter och du ser till att dina korsetter håller mycket längre.

Erfarenheterna kommer direkt från kunder till Vogeni.se.

Hur länge kan du bära din korsett varje gång?

Använd under korta tidsperioder (60-90 minuter).

Dra inte åt alldeles för hårt- se bara till att din korsett sitter tätt till.

Efter ca 60 minuter, kan du släppa på din korsett lite grann.

Försök att upprepa detta 8-12 gånger, öka gärna din tid lite efter varje gång.

Rengöring av din korsett

Vi rekommenderar alltid att ta korsetten till en erfaren kemtvätt. Maskintvätta aldrig en korsett! Du kan dock behandla fläckar med milt rengöringsmedel och låta torka.

Se till att du luftar ut din korsett efter varje gång du använt den, genom att placera fodret uppåt och centrera den över en galge eller stol.

En liten mängd av tyg rengörning kan användas mellan rengöringarna endast på insidan av fodret. Var noga med att torka ordentligt innan du förvarar den. Torka aldrig din korsett utomhus då solljus kan skada tyget.

Hur du förvarar din korsett

När korsetten sen är helt torr kan du förvara den hängandes på en galge i garderoben. En plastpåse över galgen kommer att hålla din korsett i ursprungligt skick. Att förvara din korsett på rätt sätt är lika viktigt som med rengöringen.