Bilia expanderar den viktiga däckaffären genom förvärv av City Däck Öresund AB i södra Sverige

Bilia har idag träffat avtal om att förvärva City Däck Öresund AB, ett bolag som bedriver försäljning av däck och fälgar samt tillhörande tjänster för däck som till exempel däckmontering, däckhotell, däckbyte, fälgrenovering och hjulinställning. Bolaget har agentur för ett däckvarumärke i Sverige. Verksamheten bedrivs på två anläggningar; i Malmö och i Vellinge. Tillträdet sker idag den 10 juni 2021.

Verksamheten som förvärvas redovisade för de senaste två åren en genomsnittlig omsättning på cirka 55 Mkr, med en genomsnittlig rörelsemarginal om cirka 12 procent. Antalet anställda är cirka 20 personer. Verksamhetens sysselsatta kapital plus överenskomna övervärden uppgår till 55 Mkr, vilket kommer att öka Biliakoncernens sysselsatta kapital och nettolåneskuld.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
Jag är glad att Bilia genom förvärvet av City Däck Öresund AB kan expandera den strategiskt viktiga däckaffären till ett för Bilia nytt och bredare kundsegment. Framöver kommer Bilia att kunna ta hand om däckaffären för alla bilvarumärken. Bilia vill expandera verksamheten och har en nyetableringsplan för framtiden. Vidare kompletterar City Däck Öresund vår nuvarande affär och vårt tidigare förvärv av En Bättre Däckaffär. City Däck Öresund kommer att ingå i ett för Bilia nyetablerat affärsområde, som initialt fokuserar på däck, fälg och hjul.”

Hussen Hassoun, VD City Däck Öresund AB och säljare, kommenterar:
Jag ser fram emot att bli en del av Bilia och tillsammans med Bilia fortsätta utveckla vår däckaffär både på våra befintliga och kommande anläggningar.”

Göteborg den 10 juni 2021

Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se