Valberedningens förslag till styrelse i Bilia AB

Valberedningen för Bilia AB lägger fram följande förslag till beslut på årsstämman den 17 april 2020 avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår att minska antalet ledamöter till nio ordinarie styrelseledamöter, utan suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av Gunnar Blomkvist, Anna Engebretsen, Eva Eriksson, Mats Holgerson, Ingrid Jonasson Blank, Nicklas Paulson, Jan Pettersson, Mats Qviberg och Jon Risfelt.

Jack Forsgren har avböjt omval.

Valberedningen föreslår omval av Mats Qviberg till styrelsens ordförande.

Valberedningen består av Tim Floderus (Investment AB Öresund, ordförande), Mats Qviberg (familjen Qviberg), Evert Carlsson (Swedbank Robur Fonder) och Hans Ek (SEB Investment Management).

Information om de till omval föreslagna ledamöterna finns på Bilia AB:s hemsida. Valberedningens övriga förslag till årsstämman kommer att offentliggöras i kallelsen till årsstämman. Förslagen och motiverat yttrande kommer samtidigt att finnas tillgängliga Bilia AB:s hemsida.

Valberedningen i Bilia AB (publ)

För ytterligare information vänligen kontakta:

Tim Floderus, valberedningens ordförande, telefon 08-402 33 23.

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har 136 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia samt transportbilar av märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia omsatte 28,4 mdkr år 2018 och hade 4 785 anställda.