Billhop ökar omsättningen och går in i Storbritannien

DI Digital skriver om Billhop den 29e december 2016

Betaltjänsten Billhop grundades 2011 och har de senaste två åren fått rejäl utväxling. 2014 tog bolaget in 12 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Almi Invest. I våras fyllde de på kassan med ytterligare 18 Mkr, med investerare som Almi invest och den tidigare Nordenchefen för bankjätten Crédit Suisse Per-Otto Hyland.

Bolagets grundläggande affärsmodell är att möjliggöra för små och medelstora bolag att betala sina fakturor med kreditkort. För bolag med ansträngd likviditet kan det vara en billigare lösning jämfört med att sälja fakturorna till ett factoringbolag. Men i våras togs beslutet att även rikta sig till storbolag.

”20 procent av storbolags inköp är så kallade indirekta inköp. För varje inköp behöver man registrera nya leverantörer i systemen och göra speciella inköpsorder. Det är kostsamt eftersom den här processen tar väldigt mycket tid. Så även om bolagen har så kallade köpkort för att betala sådana här engångsutgifter så tar leverantörerna oftast inte kort. Det är där vi kommer in som en lösning”, säger Billhops vd och medgrundare Sebastian Andreescu.

Samtidigt som vi har ökat omsättningen markant har även förlusterna ökat.

Billhop, som det senaste året har utformat sin plattform för att hantera betalningar i kronor, euro och pund, lanserades i Storbritannien för snart en månad sedan. Bolaget har nu testprojekt med två storbolag, ett i Sverige och ett i Storbritannien.

”På sikt blir det här ett otroligt intressant affärsområde för oss. Enligt vår tillväxtprognos tror vi att det kommer att stå för 30–40 procent av våra intäkter nästa år”, säger Sebastian Andreescu.

Totalt har bolaget drygt 6 500 kunder varav en liten del är större bolag.

Billhop får sina intäkter genom att lägga på en avgift på 2,5 procent av fakturabeloppet. Bolaget har ett brutet räkenskapsår och för perioden juli 2015 till juni 2016 hade bolaget en omsättning på 2,7 Mkr, i jämförelse med 1,7 Mkr för föregående period. Samtidigt har förlusterna ökat från 7 Mkr till 9 Mkr i år.

”Om man ska sammanfatta det här året så har vi lagt väldigt mycket tid på produkten, tekniken och plattformen för att förbereda för den här expansionen. Samtidigt som vi har ökat omsättningen markant har även kostnaderna ökat, mycket för att vi har utökat organisationen från fyra till nio anställda”, säger Sebastian Andreescu.

Bolaget har däremot fortfarande kapital kvar från förra finansieringsrundan.

”När vi tog in kapital i våras hade vi fortfarande pengar kvar så vi har inga ambitioner att ta in mer kapital just nu. Däremot har vi en expansionsplan för Q1 och Q2 och med den följer en möjlighet att ta in mer kapital för att behålla momentum.”