Danska takfönstertillverkaren VITRAL® uppnår ROI inom 14 dagar

”Om du digitaliserar produkter eller processer på ett smart sätt finns det en chans att du kan ändra en såpass ineffektiv bransch som byggbranschen. Utbyten av information sker fortfarande långsamt i dagsläget, och vi bör alla vara medvetna om antalet pågående projekt. Det pågår cirka 800 projekt varje år i bara Danmark - allt från enstaka fönster till miljonprojekt”, säger Christian Skovlund Bech, VD för VITRAL A/S.

VITRAL kom i kontakt med BIMobject® under ett seminarium i Köpenhamn, Danmark. Vid seminariet gav Ben O’Donnell, teknisk chef på BIMobject AB och Johnny Blædel, affärsutvecklare, BIMobject Danmark, en generell presentation om BIMobject® Portal och hur denna kan informera bygg- och inredningstillverkare om lokala projekt. VITRAL, som är en av de mest proaktiva tillverkarna på den danska marknaden, försökte att utveckla sina egna BIM-objekt för ett par år sedan men både tid och kostnader blev helt enkelt för omfattande och projektet avslutades ofärdigt.

VITRAL tog beslutet att publicera deras mest populära takfönster på BIMobject® Portal- VITRAL A74, som utgör 65 % av den totala försäljningen, och detta visade sig vara rätt beslut. Genom publiceringen kunde VITRAL identifiera och vinna fyra nya projekt på bara 14 dagar! Projekten består främst av exklusiva bostäder i Danmark som tidigare var okända för säljarna innan BIM-objekten publicerades. VITRAL fick kännedom om projekten via BIMobjects pre-sales verktyg BIManalytics™.

Utvecklingen av objekten projektleddes av Patrik Peterson, Digital Content Manager på BIMobject. Med hjälp av webbmöten och demonstrationer skapade Patrik ett nära samarbete med personalen genom projektet. Den nära relationen har varit mycket uppskattad av VITRAL. Resultatet av den effektiva processen använder nu VITRAL som en språngbräda för ytterligare investeringar i BIM, nästa grupp av BIM-objekt är redan under utveckling.

”Vi kommer att använda BIManalytics™ som ett internt säljverktyg. Den tid och mantimmar vi kommer att spara är mycket värdefulla för oss. Tillgänglighet på marknaden kommer inte längre att vara ett problem eftersom våra produkter är synliga och tillgängliga för nedladdning 24 timmar om dygnet, och i rätt skede i processen när det passar arkitekten”, avslutar Christian Skovlund Bech.

Om VITRAL:

VITRAL är ett danskt företag som utvecklar eleganta glastak-och fasadsystem i rostfritt stål (VRS, Panorama) och aluminium (A98, A74, GTS, VitraLight och SkyVision) till offentlig miljö och privata hem. Bolaget grundades 1956 och har kontor i Danmark, England och Litauen (där även produktionen är belägen).

VITRAL erbjuder en av de mest energieffektiva takfönsterlösningarna på marknaden idag. Att använda energieffektiva produkter minskar energiåtgången och skapar byggnader som är miljövänliga och har låga driftskostnader. http://www.vitral.co.uk/en