BIMobject AB och ByggfaktaDOCU tecknar samarbetsavtal!

Stefan Larsson VD för BIMobject AB och Pär Fack, vd för Docu i Sverige AB har idag tecknat ett avtal om samarbete inom ramen för marknadsföring och teknik kring BIM objekt. De två företagen är ledande inom sina respektive områden och med det nya samarbetet får samtliga användare av BIM-mjukvara i byggbranschen lättare tillgång till tusentals ”digitala byggprodukter” till sin projektering med BIM.

BIM står för ”Building Information Model” och det vinner snabbt terräng inom byggsektorn över hela världen, då samtliga utvecklare av programvara för datorstödd design och konstruktion har en strategi att gå över till att stöda BIM (objektorienterad 3D-CAD). Det finns en stor efterfrågan från BIM användarna att få materialtillverkarnas produktinformation tillgängliga till sina BIM/CAD system som digital produkter s.k. BIM objekt. Nyttan för användarna är en mer informationsrik och detaljerad byggmodell, där effekten blir en bättre kvalitetssäkring, bättre visuell och korrekt information, högre kvalité på ritningar och 3D modeller som stöder produktmodellering & detaljprojektering i BIM processen.

Ett BIM objekt är ett ”informationscontainer” som innehåller data om mått, varianter, material, klasser, egenskaper samt även 2D och 3D-geometri. Samarbetet mellan DOCU och BIMobject kommer att öka synligheten för byggprodukter som finns som BIM objekt och förenkla för arkitekter och ingenjörer att hitta BIM objekt på webben och där kunna ladda ned dem till sitt BIM system som t.ex. Revit eller ArchiCAD. Fördelarna är BIM-objekt som garanterat kommer från tillverkare och tekniskt kontrolleras av BIM experter från BIMobject AB. Att dessa BIM objekt görs lättillgängliga direkt från webbplatsen ByggfaktaDocu är ett stort steg framåt för byggnadsindustrin.

"Det är ett avgörande och naturligt steg för Docu Group att integrera BIM innehåll i vår tjänst, göra de tillgängliga på ett lätt och smidigt sätt. Att starta i Sverige känns naturligt då vi har välutvecklade processer och klassificeringar på plats."Säger Pär Fack VD för Docu Sverige AB.

"Samarbetet med Svenska delen av Docu Group är ett viktigt steg i vår globala strategi att på ett neutralt sätt publicera BIM-objekt på webben. Denna teknik och infrastruktur möjliggör ett dramatiskt bättre sätt att kunna utveckla och underhålla produktinformation till BIM objekten." säger Stefan Larsson, VD för BIMobject AB