Geberit lanserar badrumsprodukter som BIM-objekt

Geberit är marknadsledande i Europa inom installationssystem, cisterner, spolsystem, avloppssystem och tappvattensystem och erbjuder högteknologiska lösningar för VVS-branschen. Att lansera sitt produktsortiment som BIM-objekt är en del i Geberits arbete med att förenkla planeringsprocessen för företagets kunder.

- Idag släpper vi 80 procent av våra produkter som BIM-objekt, något som kommer att underlätta enormt för de arkitekter, VVS-konsulter och byggnadsingenjörer som ritar in våra produkter i sina projekt, säger Geberits VD Fredrik Färjh.

I ett första steg lanserar Geberit BIM-objekt i Sverige och i Norden, men Revit-filerna är på engelska för att enkelt kunna fungera på fler marknader framöver. Geberits BIM-objekt finns tillgängliga för kostnadsfri nedladdning från och med idag på BIMobject® Portal: http://bimobject.com/Product/m/geberit

- Med BIM-tekniken kan man se olika typer av kollisioner på ett enkelt sätt och lösa problemen i datorn istället för på byggarbetsplatsen. Byggfel är kostsamma, så den här digitala tekniken är förstås väldigt intressant för våra kunder, säger Fredrik Färjh, VD för Geberit AB.

- Genom att representera ett internationellt erkänt varumärke som Geberit utökar vi vårt utbud av BIM-objekt inom VVS. Geberit visar med sin BIM-satsning stor vilja att ligga i framkant samt att i förlängningen kunna skapa en global lösning och bli en naturlig part i BIM-processen. Att publicera sina BIM-objekt på BIMobject® Portal kan ge Geberit ett stort försprång gentemot konkurrenter, säger Alexander Steen, Nordic Business Manager för BIMobject AB.

Genom att göra produkterna tillgängliga som BIM-objekt förenklas planeringsprocessen för såväl arkitekter som VVS-installatörer och ingenjörer eftersom alla ges tillgång till samma information och planeringsverktyg. Vid byte av komponenter kan man få ut en exakt mängdavtagning bara genom ett knapptryck. Byter man sedan ut produkten eller ändrar på ett vatten- eller avloppsrör, kan man tydligt se hur det påverkar andra delar i byggprocessen. På så vis kan dessa objekt fungera som underlag för kollisionskontroller i ett senare skede. BIM-objekten innehåller utbytbara spolknappar, justerbara monteringshöjder, materialval och MEP-anslutningar.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Fredrik Färjh, VD Geberit Sverige
fredrik.farjh@geberit.com

Sofia Ljunggren, marknadskoordinator Geberit
sofia.ljunggren@geberit.com

Om Geberit:

Geberit utvecklar, tillverkar och marknadsför högteknologiska produkter och system för VVS-branschen. Sedan företaget grundades 1874 har Geberit utvecklats till att bli marknadsledande inom installationssystem, cisterner och spolsystem, avloppssystem och tappvattensystem. Produkterna är kända för sin höga kvalitet och används inom såväl nybyggnader som ROT-projekt.

Under 2012 omsatte koncernen 16 miljarder SEK. Geberit finns representerat i 41 länder och har 15 produktionsanläggningar i sju länder med cirka 6 000 medarbetare. Geberit AB i Sverige är ett bolag som ägs till 100 procent av Geberit Gruppe i Schweiz. Det svenska huvudkontoret och lager ligger i Malmö. Därutöver finns det kundcenter i Stockholm och Göteborg. På samtliga platser finns det showroom och utbildningslokaler för personal och kunder. http://www.geberit.se