I mars fick vi besöka Fabege i Solna för att hålla vår PQi Grundkurs fysiskt för första gången.

Häng med på en PQi Grundkurs!

En solig torsdag i mars begav sig Olivia, Andrea och jag (Clara) oss från vårt kontor i Uppsala till Fabege i Solna för att hålla i en företagsanpassad PQi Grundkurs. Vanligt är att projektledare går vår webbaserade PQi Grundkurs som endast tar 2 timmar, men vi erbjuder även skräddarsydda utbildningar på plats.

Att starta en mätning

Efter en tidig bygglunch började fyra timmar av lärande. Andrea och Olivia agerade kursledare medan jag som praktikant hjälpte till med logistik och fotade. Bland deltagarna från Fabege fanns både de som mätt med PQi tidigare och de som precis kommit i kontakt med PQi. Efter en kort genomgång fick deltagarna prova att lägga in ett varsitt projekt i tjänsten. Att starta en mätning visade sig vara lättare och smidigare än vad man kan tro!

Rollspel

Härnäst fick våra projektledare prova på rollspel. Alla tilldelades en varsin part och roll och fick utifrån det prova att besvara projektenkäten för det påhittade "Kvarteret Konstnären" i Uppsala. De olika parterna fick sitta i grupp och kolla på i förväg förberedda situationsbeskrivningar för att få en blick över läget i projektet. Utöver situationsbeskrivningarna fick kursdeltagarna använda ett stort mått kreativitet för att leva sig in i sina nya roller.

Att jobba med resultatet

Efter en välbehövd fikapaus med kaffe och bulle var det dags att gå genom resultaten från mätningen i Kvarteret Konstnären. Men innan vi kunde göra det behövde vi komma på det klara med vad alla diagrammen i PQi Kvalitetsrapport och PQi Feedbackrapport egentligen betydde. Efter att alla hade koll på diagrammen kunde vi skicka ut de riktiga mätresultaten från enkäten de själva besvarat. Som ni ser nedan hade Kvarteret Konstnären haft en del att jobba på om det var ett riktigt projekt, särskilt ur yrkesarbetarnas perspektiv!

Nästa steg för vår kursdeltagare var att hitta de mest positiva aspekten från projektet samt att sätta SMERTa mål, d v s mål som är Specifika, Mätbara, Entusiasmerande, Realistiska och Tidsbestämda. Att sätta bra och tydliga mål är en central del i förbättringsarbetet, och tål därför att övas på! Vissa av våra grupper använde PQi Kvalitetsrapport medan andra använde PQi Feedbackrapport och vissa förlitade sig på diagrammen medan andra läste kommentarerna. Det finns många olika sätt att använda datan från en mätning, och det var roligt för oss att se de olika sätten som grupperna löste uppgiften på.

Att lära sig av varandra

Den sista punkten på dagen var erfarenhetsåterföring och lärdomar. De projektledarna som hade använt PQi i tidigare projekt fick dela med sig av hur de hade burit sig åt och hur det funkade för dem. Diskussionen gav inte bara de nya projektledarna tips inför deras framtida mätningar utan gav också oss förslag på hur vi kan förbättra vår tjänst. Den sista delen av kursen upplevdes väldigt givande både för oss och kursdeltagare. Vi kan enkelt säga att vi nog lärde oss minst lika mycket av Fabege som Fabege lärde sig av oss!

Vår första fysiska PQi Grundkurs blev en succé! När vi återvände till Uppsala på eftermiddagen gjorde vi det med nya insikter, nya bekantskaper och ett glatt humör.

Som ny på företaget var det roligt att för första gången få besöka en stor aktör inom branschen och höra i första hand vilka utmaningar de möter. Stora tack till Fabege för sitt varma välkomnande och engagerade deltagande i kursen!

Clara Rydström, praktikant på Binosight