Catharina Elmsäter Svärd, vd på Byggföretagen, menar att det nu är rätt tid för alla i byggbranschen att se över strukturen för hur man jobbar och att det är nyckeln till att snabbt komma tillbaka på rätt nivå när konjunkturen vänder. Foto: Rosie Alm

Byggföretagen ställer sig bakom PQi kvalitetsutmärkelse för byggbranschen

Byggföretagens vd Catharina Elmsäter Svärd menar att det är viktigare än någonsin att lyfta de goda exemplen, öka transparensen i projekten och se till att använda den tuffa tiden till att trimma sina arbetssätt. ”Genom att mäta projekten kan vi identifiera tidstjuvar. Tid är pengar och pengar är dyra idag”, säger hon.

Byggföretagen sluter nu, tillsammans med Byggherrarna, upp bakom kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet”. Inom kort kommer namnen på årets pristagare att tillkännages. Catharina Elmsäter Svärd berättar här om motivet till Byggföretagens engagemang.

Varför ställer sig Byggföretagen bakom kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet”?

- Det är viktigt att vi orkar hålla i kvalitetstänket oavsett konjunktur. Alla behöver känna sina projekt för att säkerställa att det blir rätt från början. PQi är ett verktyg för att göra detta, där man svart på vitt ser var man behöver sätta in åtgärder. Det är ett lärande verktyg där den som driver projekt utvecklar sig själv för att göra rätt.

Vilken betydelse har det att Byggföretagen gör detta tillsammans med Byggherrarna?

- Beställare och utförare behöver dela en gemensam bild för att kunna åstadkomma förändring. Vi måste vara överens om både nuläge och målet för att kunna färdas tillsammans. Därför känns det naturligt att både byggherrar och entreprenörer stöttar en gemensam kvalitetsutmärkelse som syftar till just detta.

Hur viktigt är det att lyfta de goda exemplen i byggbranschen just nu?

- Speciellt i dessa tider känns det viktigt att visa att det går att lyckas. Det ger hopp. Det är tufft nu men vi vet att det kommer att vända. Frågan är; vad använder vi tiden till fram till dess? Det finns enorma underliggande behov i samhället där byggbranschen kommer att spela en avgörande roll framöver. Trots alla utmaningar gäller det nu för varje bolag att orka se över strukturen för hur man jobbar. Se till att bygga rätt kompetens och hitta sina styrkor för att vara redo när det vänder. Här kan PQi vara ett verktyg som hjälper företagen att snabbare komma tillbaka på rätt nivå.

- Jag förstår oron som många känner just nu för sitt företag, för de anställda och för ekonomin. Det gäller dock att akta sig för tunnelseende. Nu är det viktigare än någonsin att använda vår tid så att den skapar mest värde. Tid är pengar och pengar börjar bli väldigt dyra. Genom att identifiera brister i projektgenomförandet kan vi identifiera tidstjuvar och spara pengar.

Hur ser du på behovet av ökad transparens i byggbranschen?

- Transparens är väldigt viktigt. Känner man inte till problemen kan man inte heller åtgärda. Bästa sättet att se hur projektet mår är att se hur alla som arbetar i det mår. Genom att mäta med PQi får vi många ögon och öron i projektet. Det blir ett sätt att mycket tidigare upptäcka vad som håller på att ske, innan det händer. För alla som involveras i mätningarna kan det också ge en ökad medvetenhet om att ”jag är en del av en helhet”. Det stärker även insikten att man har ett eget ansvar att göra något. Transparens ställer dock krav på ledningen att hantera informationen på ett konstruktivt sätt. Inte bestraffa utan snarare uppmuntra att berätta om fel och risker, säger Catharina Elmsäter Svärd.

--------------------------------------------------------

Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – UTMÄRKT PROJEKTKVALITET” tilldelas byggprojekt som uthålligt över tid presterat i nivå med Best Practice för branschen. Referensvärden för Best Practice baseras på alla mätta projekt och uppdateras löpande – fram till idag ca 350 projekt. Varje nominerat projekt genomgår en kontroll gällande kvalitet på mätresultat och andra kvalitetsparametrar för att säkerställa utmärkelsens relevans. Priset delas ut av Byggherrarna, Byggföretagen och Binosight AB tillsammans.

PQi är en enkätbaserad tjänst för att identifiera risker tidigt i byggprojekt. Den ger stöd för att vidta åtgärder innan projektet drabbas av onödiga kostnader, förseningar och olyckor. Tjänsten är utvecklad tillsammans med Byggherrarna och Luleå tekniska universitet. Mätområden är bl a projektets förutsättningar och funktion, samt arbetsklimat och säkerhetsklimatet. Resultatet presenteras på ett standardiserat sätt där man kan jämföra med och lära av branschstandard.

Catharina Elmsäter Svärd

Vd Byggföretagen +46 8 698 58 01