Riskminimering, identifiering av framgångsfaktorer och projektuppföljning. Det är tre områden där Mikael Sjölund, Vd på Coreco, vill lyfta sina kunder med hjälp av PQi.

”Det känns som att vi är med och skapar historia”

Coreco är en av landets ledande konsulter inom upphandling av byggprojekt. Under 2020 var man involverade i projekt- och investeringsvolymer på cirka 50 miljarder kronor. Nu har Coreco blivit PQi Partner och lyfter in PQi, branschens mätmodell för projektkvalitet, som en upphandlingskomponent för bättre byggprojekt.

- Det känns som att vi är med och skapar historia. Jag tror inte vi riktigt förstår konsekvenserna av den drivkraft som PQi kommer att skapa. När vi om 10-15 år ser tillbaka kommer vi att konstatera att det var då något hände. Det var då branschen började få en gemensam bild av hur projekt ska drivas effektivt. För att skapa ett hållbart samhällsbyggande behöver vi ett gemensamt lärande där vi återvinner insikter och erfarenheter. Därför behövs PQi, säger Mikael Sjölund, Vd på Coreco.

Goda affärer med kontraktet som grund

”Den goda affären”. Så sammanfattar Coreco sin affärsfilosofi. Man startade sin verksamhet med fokus på affären snarare än tekniken. Med spetskompetens inom inköp och logistik ville man hjälpa fastighetsägare och infrastrukturförvaltare att skapa långsiktigt goda affärer.

- Professionellt inköpsarbete handlar inte om att skapa klipp och kortsiktigt sänka kostnaderna. Allt hänger på långsiktighet och relation. Vi fokuserar på att matcha våra kunder med marknadens bästa leverantörer och hjälpa dem utveckla långsiktiga relationer med kontraktet som plattform. Vi vill hjälpa våra kunder att tänka industriellt och strategiskt. Tänka portfölj snarare är projekt. Tänka kvalitet och inte bara pris.

Långsiktighet pressar kostnaderna

Rikshem är ett exempel på strategisk kundsamverkan. Coreco har medverkat i utveckling av Rikshems program ”Industriell byggsamverkan”. Det innefattar 10-åriga ramavtal med leverantörer som samverkar för att pressa byggkostnaderna och effektivisera byggandet. Unikt i branschen. Andra kunder som Coreco stöttar strategiskt är bl a Bonava, JM, SBB, Volvo och SKB.

PQi i upphandling och uppföljning av projekt

Hur kommer då Coreco att använda PQi och vilken nytta vill man skapa för sina kunder? Mikael nämner tre prioriterade områden; Riskminimering, identifiering av framgångsfaktorer och projektuppföljning.

- Både beställare och entreprenörer vill ha förutsägbarhet och minimera risk. PQi kan användas för att upptäcka avvikelser tidigt i våra kunders projekt och vi kan ge förslag till åtgärder. PQi kan också hjälpa oss att identifiera de faktorer forskarna bekräftar skapar framgångsrika projekt. Dessa vill vi jobba in i våra kunders upphandlingar för att bygga in rätt drivkrafter i projekten. Löpande mätning av PQi i projekten ger oss sedan möjligheten att mäta hur det fungerar i praktiken. Slutligen har vi också ambitionen att implementera PQi som en metod för uppföljning av projekt i våra kunders strategiska program. Vi är övertygade om att detta kommer att bidra till att utveckla både bolagen och branschen på sikt, sammanfattar Mikael.