ÅRETS BIODLARKONFERENS - APISCANDIA 11-13 februari 2022

Biodlingsföretagarna har i samarbete med Jordbruksverket, Svenska Bin, Lantbrukarnas riksförbund och SBR-distrikten Örebro, Sörmland och Västmanland nöjet att inbjuda till Apiscandia-kongressen på Conventum i Örebro 11-13 februari 2022.

Intresset är stort för pollineringens betydelse och för en hållbar biodling och framtid. Därför förväntar vi oss många deltagare - biodlare, intresserad allmänhet, politiker och andra makthavare. Här kommer allt som rör biodling att kunna ses och avhandlas. Ett stort antal föreläsningar erbjuds och ett flertal utställare finns på plats med sina produkter.

Bland föreläsarna kan nämnas: Randy Oliver, en ikon inom biodling. Stefan Mandl, en storodlare från Österrike med över 10 000 samhällen. Bernard Heuvel, pratar om biodling i Tyskland och om EPBA:s (European Professional Beekeeping Association) roll för biodlingen i Europa. Thomas Henriksson, pratar om pollinering och ekonomi. Daniel Popovici, rumänsk veterinär och forskare inom ”Bee nutrition”.

På Svenska Bins scen kommer Paul Svensson, bibonde och kock berätta om sitt liv som bibonde. Det bjuds även in till Honungslandet, ett samtal om en resa genom smaker. På söndagen berättar Pollinera Sverige bland annat om sina satsningar under pandemin - den prisvinnande tidningen Paradis för pollinatörer och utställningen SURR.

På fredagen är det fokus på biodling och lantbruk då Jordbruksverket står som värd. Programmet kommer att bestå av presentationer från NPB-programmet, nationella nyheter, värdet av pollinering och konkurrens mellan pollinerare. På eftermiddagen medverkar LRF (Lantbrukarnas riksförbund) och SFO (Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare), då handlar det om pollinering, ekonomi, förgröning och kantzoner.

Drottningsymposium - på fredagseftermiddag hålls ett symposium för biodlare om drottningar som insatsvara. Svenska och danska drottningodlare presenterar sina verksamheter.

Konferensen hålls på Conventum i Örebro den 11-13 februari 2022. All information om program, föreläsare, utställare samt bokningspaket och biljettköp finns på www.apiscandia.com

Är du journalist och intresserad av att bevaka Apiscandia? Kontakta Sanna Ohlander: 0708-494890, press@biodlingsforetagarna.se

COVID-19 information: För allas trygghet följer vi utvecklingen av Covid-19, och rättar oss efter de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten rekommenderar.