Senzime och MD Biomedical i förvärvsavtal – för bättre patientövervakning

Senzime AB (publ) meddelar idag att bolaget förvärvat MD Biomedical AB, ett Umeå baserat avknoppningsbolag som utvecklat och patenterat produkter för patientövervakning. Förvärvet möjliggör för Senzime atttillsammans med det nya dotterbolaget MD Biomedical erbjuda ett komplett patientövervakningssystem med inriktning mot intensivvården. Förvärvet finansieras genom nyemitterade aktier i Senzime.

”Senzime har sedan tidigare två produktplattformar för kontinuerlig mätning av glukos och laktat – BioSenz och CliniSenz – samt kommande produkten OneSenz, ett system för kontinuerlig patientmonitorering genom mikrodialys i vävnad eller blod. Genom förvärvet tar vi ett stort kliv framåt och skapar förutsättningar att kommersialisera ett komplett patientmonitoreringssystem baserat på mikrodialys. Den kliniska marknaden eftersöker system som möjliggör kontinuerlig monitorering av biomarkörer i blod och vävnad för att snabbare detektera postoperativa komplikationer och styra interventioner. Vi ska fylla det tomrummet och marknadspotentialen är stor. Bara i Sverige genomförs årligen tiotusentals canceroperationer där effektivare monitoreringssystem efterfrågas för att minska antalet smärtsamma och dyrbara komplikationer”, säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

MD Biomedical AB har utvecklat och patenterat Onzurf, en ny generation mikrodialysprobe, som ger möjlighet till postoperativ organspecifik övervakning, från ytan av exempelvis tarm, lever och hjärta. Tekniken gör det möjligt att följa läkningsförlopp efter operationer, och att tidigt upptäcka komplikationer som ischemi (syrebrist) och anastomosläckage (tarmkirurgi). Sammankopplat med Senzimes teknik för kontinuerlig mätning bildas härmed ett unikt produktkoncept.

MD Biomedicals teknik är baserat på forskning vid Umeå universitet, som vidareutvecklats av forskaren och entreprenören Pernilla Abrahamsson, med stöd av innovationssystemet och företagsinkubatorerna Umeå Biotech Incubator, Uminova Innovation och Innovationssluss. Efter förvärvet kommer MD Biomedical att, som dotterbolag till Senzime, driva forsknings och utvecklings arbetet av Onzurf, med Umeå som bas.

”Senzimes kunskaper inom analysinstrument kommer att bli ett bra komplement till vår produkt”, säger Pernilla Abrahamsson VD för MD Biomedical.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pernilla Abrahamsson, VD MD Biomedical AB

Tel: 070 37 37 472, e-post: pernilla@mdbiomedical.se

Lena Söderström, VD för Senzime AB

Tel: 0708-16 39 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om MD Biomedical AB

Innovationsbolaget MD Biomedical har utvecklat en unik provtagare som placeras på ytan av ett nyopererat organ. Därmed kan man undvika att sticka in en kateter i organet. Placeringen av proben på ytan av organet minskar avsevärt risken för komplikationer t.ex. blödning. Samtidigt som en mer specifik övervakning ger minskat lidande och högre överlevnad för patienten samt en kostnadseffektivare vård. Produkten kommer även att kunna användas bl.a. på tarm, lever och vid transplantationskirurgi. Prekliniska studier inför lansering pågår. Läs mer på; www.mdbiomedical.se

Om Senzime

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande förbrukningsmaterial och tillbehör. Senzimes system möjliggör automatiserad och kontinuerlig mätning av viktiga ämnen, bland annat glukos (socker), i biologiska vätskor. Många moderna läkemedel tillverkas av levande celler som hämtar sin näring ur en glukoslösning. Glukosnivån bör mätas kontinuerligt för att säkerställa maximal produktivitet i tillverkningen och även inom sjukvården för att öka patientöverlevnaden vid komplicerade kirurgiska ingrepp. Andra områden där online-mätning kan vara värdefull är inom forskning, dialysvård och idrott. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget.www.senzime.com