Fabrik för skyddsutrustning expanderar - nya arbetstillfällen på Vikbolandet

I våras startade Biovisor Healthcare en fabrik på Vikbolandet utanför Norrköping för tillverkning av Covid 19-certifierad skyddsutrustning. Nu expanderar fabriken och fördubblar sin produktionsyta vilket innebär nya arbetstillfällen på Vikbolandet.

NÄR CORONAPANDEMIN drog över Europa i våras uppstod en akut brist av skyddsutrustning inom sjukvården. Andreas Bengtsson, VD på Biovisor och legitimerad läkare, jobbade med Covid-19-patienter på akuten i Norrköping under våren. Där fick han se hur sårbart Sverige plötsligt var på grund av det kritiska behovet av kvalitetskontrollerad skyddsutrustning.

– Den europeiska tillverkningen var i det närmaste obefintlig då all produktion förlagts till Kina och Asien. Skyddsutrustningen som importerades var i mycket varierande kvalitet, stora partier fick slängas då tester visade att de inte alls uppfylla de krav som ställdes. Att starta upp en tillverkning här i Sverige var det enda sättet att långsiktigt kunna säkra upp tillgång på säker skyddsutrustning.

TEAMET PÅ BIOVISOR har under våren gjort en helhjärtad satsning och tillsammans med lokala företag och hantverkare på Vikbolandet gick de från idé till verklighet på mindre än två månader. Företaget tillverkar nu svensk, certifierad skyddsutrustning i sin fabrik på Vikbolandet utanför Norrköping sedan juli månad, och tillhandahåller sjukvården och näringslivet med pålitlig och trygg skyddsutrustning. Företagets IIR-munskydd certifierades i juli och i nuläget genomförs en certifieringsprocess för andningsskydd i FFP3 och FFP2 klass.

SVENSK TILLVERKNING leder till minskad miljöpåverkan, minskad sårbarhet, produkter av hög kvalitet producerade under säkra förhållanden. Företaget har skrivit kontrakt med ett flertal regioner i Sverige i form av 6-månadersavtal. För att säkra leveranserna köper Biovisor in råvarorna för hela avtalstiden och har satsat på ett stort råvarulager för att säkra upp produktionen under hela kommande halvår .

FÖRETAGET SÄLJER NU skyddsutrustning över hela Sverige till landsting, företag och privatpersoner, samt exporterar ut till Europa. Deras långsiktiga satsningar har fått ett positivt bemötande på marknaderna.

-Sedan några veckor tillbaka säljs våra munskydd på ICA-butiker runt om i landet, även Gekås i Ullared, Apotea m. fl. har valt att ta in våra produkter och konsumenterna verkar uppskatta våra svensktillverkade munskydd då vi har sett en kraftigt ökad försäljning.

- I dagsläget har vi produktionen igång 7 dagar i veckan för att hinna med alla ordrar. Vi har nyligen byggt ut fabriken till den dubbla produktionsytan, samt installerat en ny produktionslina för andningsskydd i klass FFP2 och FFP3. Vi har också fått öka antalet anställda från tidigare 10 tal till ett 25 personer som i dagsläget jobbar på fabriken. Vi utesluter dock inte att vi kan behöva anställa ytterligare personal under den kommande tiden. - Säger Andreas Bengtsson VD på Biovisor Healthcare AB