Ett multiinstrument med flera användningsområden

Anledningen till att Biovisor grundades var att vi genom vårt kreativa tankesätt vill lösa problem i vården. Vår första medicintekniska produkt var ett digitalt video-otoskop. En produkt som vi nu utvecklat för att kunna använda till flera undersökningar. Bland annat i halsen, näsan samt för att fotografera hudförändringar.

När läkaren Andreas Bengtsson gjorde ett förbättringsarbete inom äldrevården väcktes tanken att starta ett lösningsorienterat medicinteknikföretag. Första produkten vi var med och utvecklade var ett digitalt video-otoskop.
– Läkare som går rond på äldreboenden för att undersöka multisjuka äldre har sällan tid eller möjlighet att undersöka vaxpropp. Det hamnar långt ned på prioriteringslistan. Ett problem då vaxproppar kan orsaka bland annat hörselnedsättning, yrsel och nedsatt livskvalitet.

Med vårt video-otoskop kan vårdpersonal enkelt filma eller ta en bild för att skicka till en läkare för bedömning.
– Det har även visat sig att video-otoskopet fungerar bra på barn i och med att läkaren inte behöver vara lika nära, vilket kan vara läskigt för barn.

Fler funktioner i samma instrument
Ganska snabbt kom vi fram till att man kan använda otoskopet till flera undersökningar. Genom att ta bort kameran och istället fästa ett fiberskop kan man även filma i bland annat näsa och hals.
– Vi tänkte till exempel på patienter med sväljsvårigheter på strokeavdelningar. Med video-otoskopet kan man enkelt se om någonting sitter fast i svalget och på så sätt förhindra andningsstopp och kemisk lunginflammation som kan uppstå om matrester hamnar i lungorna.

Kan även undersöka hudförändringar
Nu arbetar vi för att ta fram en lösning för att enkelt kunna filma och fotografera hudförändringar.
– Det är en kul process. Vi gillar att tänka kreativt och utmana de traditionella vårdmetoderna.

Andreas berättar att det digitala video-otoskopet även leder till ökad patientdelaktighet.
– Du kan enkelt visa bilder på hur det ser ut i örat, näsan eller halsen. Det är även enklare för läkare att göra en bedömning när de får se bilder istället för att få problemet beskrivet i ord.

Jobbar du inom vården och är intresserad av att testa vårt digitala video-otoskop är du varmt välkommen att kontakta oss!

• Medicinsk forskning

• video-otoskop
  • svensktillverkat
  • medicinteknik
  • vård
  • otoskop

Biovisor är ett lösningsorienterat medicinteknikbolag och tillverkare av skyddsutrustning. Bolaget startades efter ett förbättringsarbete inom äldrevården i Östergötland 2017, då idén om ett kreativt bolag med inriktning på problemlösning inom vården föddes. I dagsläget fokuserar företaget främst på att förse vården och privatpersoner med högkvalitativ och trygg skyddsutrustning genom att etablera produktion i Sverige.

Besök www.biovisor.se för mer information.

Andreas Bengtsson

Presskontakt VD/Leg Läkare Presskontakt +46709545790