Bird & Bird företräder grundarna när Avalanche Studios säljs till Nordisk Film

Bird & Bird företräder grundarna när Avalanche Studios säljs till Nordisk Film

Bird & Bird har företrätt grundarna i Avalanche Studios i samband med att Egmontägda Nordisk Film köper bolaget. Avalanche värderas till 1,2 miljarder kronor i affären. Bird & Bird företrädde säljarna redan i april förra året då Nordisk Film köpte en minoritetspost på 20 procent i Avalanche Studios för 100 miljoner kronor. Nu köper Nordisk Film även resterande aktier för 912 Mkr, kontant betalning.

Avalanche Studios har etablerat sig som en av de ledande spelutvecklarna inom open worlds och skapar spel baserade på den egenutvecklade teknologiplattform Apex - Avalanche Open World Engine. Avalanche, som står bakom titlar som Just Cause, Mad Max- och Hunterspelen, grundades i Stockholm 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg och har idag mer än 320 utvecklare anställda på kontoren i Stockholm, New York och snart också i Malmö.

Nordisk Film är en del av Egmont-koncernen, en ledande mediekoncern i Norden med verksamhet i 30 länder och över 6000 anställda. Egmont producerar högkvalitativt innehåll och digital innovation. Avalanche kommer att fortsätta som en kreativt oberoende spelstudio även efter ägarskiftet.

Hans Svensson ledde teamet från Bird & Bird, som även bestod av Caroline Grotenfelt och Johan Bohm.

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskilt fokus på branscherna tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities och retail & consmumer. Inom dessa branscher täcker Bird & Bird samtliga affärsjuridiska områden, bl.a. avtals-, skatte-, immaterial-, fastighets- och arbetsrätt. Med över 1100 jurister på 29 kontor i 20 länder är Bird & Bird en internationell plattform för såväl klienter som medarbetare. På Stockholmskontoret arbetar idag närmare 60 jurister.