Jan Byström, ny delägare på Bird & Bird.

Bird & Birds nordiska transaktionsgrupp växer - Jan Byström ansluter som delägare

Bird & Bird utser Jan Byström till ny delägare och expanderar därmed sin nordiska transaktionsgrupp.

Jan, som närmast kommer från den egna byrån Byström Rooth & Partners, har under sin karriär arbetat på ett antal internationella advokatbyråer. Han har mer än 20 års erfarenhet av att bistå nationella och internationella klienter med private equity, M&A och strategiska transaktioner, både på nordisk och global nivå. Jan är rankad som ledande inom Corporate/M&A och Private equity av de internationella rankinginstituten Chambers Europe (2017) och IFLR1000 (2018). Utöver sin svenska jur.kand är Jan också kvalificerad jurist i New York.

Jan bistår framförallt private equity-investerare i samband med nordiska buy-out- och venture capital-transaktioner. Han biträder också nordiska klienter avseende gränsöverskridande M&A, liksom internationella klienter, framför allt amerikanska bolag, i samband med investeringar i Sverige.

Mårten Willamo, Managing Partner på Bird & Bird i Stockholm säger: "Jans tillträde är en viktig del i vår strategi att expandera den nordiska Corporate M&A och private equity-gruppen. Jans omfattande erfarenhet av både svenska och internationella transaktioner kommer att ytterligare stärka vår position på marknaden."

Hans Svensson, Norden-ansvarig för Tech & Comms-sektorgruppen på Bird & Bird kommenterar: "På Bird & Bird spelar transaktionsgruppen en viktig roll i flera sektorgrupper, kanske framför allt vad gäller M&A- och private equity-transaktioner inom Tech & Comms. Att Jan ansluter kommer inte bara öka våra möjligheter att biträda klienter i hela Norden, det kommer också stärka vårt erbjudande i USA och internationellt.

Jan tillägger: Bird & Birds internationella avtryck och sektorfokuserade tillvägagångssätt, särskilt inom Tech & Comms och Retail & Consumer, gör det möjligt för mig att ännu bättre bistå klienter. Jag ser mycket fram emot att ansluta till byrån och att jobba med mina nya nordiska och internationella kollegor."

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskilt fokus på branscherna tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities och retail & consmumer. Inom dessa branscher täcker Bird & Bird samtliga affärsjuridiska områden, bl.a. avtals-, skatte-, immaterial-, fastighets- och arbetsrätt. Med över 1100 jurister på 28 kontor i 20 länder är Bird & Bird en internationell plattform för såväl klienter som medarbetare. På Stockholmskontoret arbetar idag närmare 60 jurister.