Kraftfull satsning på dataspelande tjejer

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (tidigare Ungdomsstyrelsen) har beslutat att bevilja ett bidrag på 375 000 kronor till Riksförbundet Goodgame. Pengarna kommer att användas för att utveckla projektet Inkluderande e-sport. Projektet drivs av Riksförbundet Goodgame med stöd av datorfestivalen Birdie, ABF, Unga Örnar, SESF, och Uppsala kommun. Även andra organisationer har uttryckt intresse att medverka.

Bakgrund

Dataspelande och e-sport är snabbt växande fenomen bland ungdomar i Sverige. Dataspelande ungdomar är fler till antalet än vad det svenska fotbollförbundet har registrerade ungdomsspelare. Det är en ny värld som påverkar fritid, skola och som skapar nya intressen och lägger grund till helt nya jobb. Det är också något som skapar utmaningar, konflikter och ibland ren moralpanik.

Intresset växer underifrån och det är en kultur skapad av de unga. Och det finns utmaningar. Till exempel är det tydligt att tjejer inte tar plats på samma sätt som killar, trots att undersökningar visar på ett lika stort intresse för dataspel. Tjejer är idag kraftigt underrepresenterade på LAN och inom e-sporten och trakasserier online och i onlinespelen är inte ovanliga. Dataspelandet är en av de sociala plattformarna/mötesplatserna för IT och datorintresserade. Vad betyder det för de framtida jobben om tjejerna inte tar plats här?

E-sporten är en ung sport som växer snabbt och kraftigt. Förhoppningsvis är underrepresentationen av olika grupper bara en barnsjukdom som kommer att försvinna av sig själv vartefter e-sporten mognar och breddas. Men samtidigt är det intressant att se vad som kan göras för att ändra attityder och stärka dem som idag inte tar del av e-sporten på samma sätt som unga killar.

Genomförande

Särskilda e-sporttävlingar enbart för tjejer kommer att genomföras på flera orter, bland annat under Birdie-festivalen i Uppsala. Miniläger för e-sportande tjejer och killar kommer att arrangeras. Studiematerial för inkluderande e-sport tas fram, goda exempel lyfts och ett aktivt arbete med attitydförändringar främst bland killar men också bland tjejer startar. Målet är att projektet genomförs i Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö samt ytterligare någon ort.

För ytterligare information:

Ola Stafhammar (projektledare Inkluderande e-sport) 0768-919197, Ola.stafhammar@gmail.com

• Innovationer, uppfinningar

• tjejtävling
  • starcraft
  • birdie
  • dataspel
  • datorfestival
  • e-sport
  • uppsala
  • uppsala kommun

• Uppsala

Om Birdie

Birdie är en av Sveriges största och äldsta datorfestivaler och startades redan 1993. Birdie samlar mängder av ungdomar som tar med sina egna datorer, kopplar upp sig tillsammans med de andra deltagarna mot internet och spelar sedan spel, programmerar, gör egna filmer, skapar bilder, tävlar i e-sport, ser på film, lyssnar på musik, umgås och är allmänt kreativa. Här samlas framtida it- och datastudenter. Birdie drivs av en ideell förening och är ett lugnt, drog och alkoholfritt evenemang.

För löpande information, besök: www.birdie.org