43 av 50 artister är nu avslöjade inför den elektroniska musikfestivalen Into the Valley som äger rum i Dalhalla i sommar

Sammanlagt 50 artister kommer sätta ton på kalkstensbrottet Dalhalla under den elektroniska musikfestivalen Into the Valley som går av stapeln den 31 juli till 1 augusti i sommar. Det är första gången denna festival görs och man börjar storslaget med att bjuda in några av de absolut största och främsta DJ:s och producenter inom house och techno. Till den redan imponerande line-upen adderas nu Benoit & Sergio, [a:rpia:r], Joel Mull och DJ Harvey.

Den fransk-amerikanska duon Benoit & Sergio möttes på en efterfest i Berlin och började snabbt efter första mötet att skapa musik tillsammans. De influeras inte bara av elektroniska profiler såsom Daft Punk och Ricardo Villalobos, utan inspireras även av band såsom The Talking Heads, Pavement och Roxy Music. Benoit & Sergio menar på att de inte bara gör musik, de berättar historier med sina melodier. Något som verkligen märktes när duon spelade på Stockholms nya klubbtillskott Público för några veckor sedan. Rytmer som kan härledas till både tech-house och elektronisk pop fick dansgolvet att nästan skälva och likaså lär det göra när de spelar på Into the Valley i sommar.

[a:rpia:r] är ett rumänskt skivbolag grundat av Raresh, Petre Inspirescu och Rhadoo med produktioner i bagaget innehållandes dels några av Rumäniens mest intressanta artister, men även välkända profiler såsom DJ Sneak, Thomas Melchior och Ricardo Villalobos. Raresh, Petre Inspirescu och Rhadoo har samarbetat i över sju år och har fortsatt framåt sedan dess med ambitionen att skapa unika ljud och en sensationell känsla på dansgolvet.

Svenska Joel Mull är både DJ och producent och har släppt spår på skivbolag såsom Drumcode, Truesoul, Audiomatique, Saved, Cocoon, Kanzleramt och Music Man. Som liten spelade han piano, men intresserade sig för technon redan under skoltiden. I början av 90-talet sattes hans musik-karriär igång och har fortsatt rakt uppåt ända sedan dess. Joel Mulls musik beskrivs som en levande kraft med ljud som påminner om technons historia samtidigt som han blickar framåt för att fixera på framtiden. Han spelar regelbundet runtom i Europa, Asien, Australien samt Nord- och Sydamerika och i sommar alltså i Dalarna för att sätta ton på Into the Valley.

Legenden DJ Harvey började sin musikaliska bana som trummis i ett punkband redan under 80-talet. Under en resa till New York fick han upp ögonen för hip hop som sedan ytterligare vidgades mot electro och disco, innan han helt övergick till house och garage. Han har hunnit vara med i kollektivet Tonka Sound System, varit med i otaliga musikprojekt och släppte en skiva senast förra året som möttes av mycket bra kritik. DJ Harveys 30-åriga erfarenhet av nattklubbsspelningar och festivaler tas nu i bruk under Into the Valleys hyllning till elektronisk dansmusik.

Tillsammans med resterande artister ska alltså Benoit & Sergio, Raresh, Petre Inspirescu, Rhadoo, Joel Mull och DJ Harvey få Into the Valleys besökare i rätt stämning och hjälpa till att sätta Dalhalla och denna festival på den internationella kartan.

För att få löpande information och uppdateringar, tryck på "följ"-knappen..

• techno
  • house