Acid Pauli, Chez Damier, Zip, Ben Klock, Clea Herlöfsson, Brawther och DJ Koze sätter ton på Into the Valley i Dalhalla

Sammanlagt 50 artister kommer att spela under den två dagar långa hyllningen till elektronisk musik som Into the Valley faktiskt är. Line-upen fylls på med såväl väldigt etablerade, samt något mindre etablerade, artister. I denna nyhet berättas att Acid Pauli, Chez Damier, Zip, Ben Klock, Clea Herlöfsson, Brawther och DJ Koze kommer sätta ton på kalkstensbrottet Dalhalla.

Född i 70-talets Tyskland är Acid Pauli som startade sin musik-karriär i ett punk/indieband redan på 80-talet. Under ungefär samma tid blev han samtidigt intresserad av elektronisk musik och det intresset har fördjupats sedan dess. Under åren har han gjort både egna projekt samt medverkat i andras band. Sedan några år tillbaka bor han, liksom många andra DJ:s inom den elektroniska musiken, i Berlin där han ofta kan höras på klubbar såsom Bar 25 och Katerholzig. Förra året spelade han på Robot Heart stage på Burning Man. En fest man inte hade velat missa. Men för den som gjorde det kan den ses här.

En legendarisk figur inom elektronisk musik är vad Chez Damier är, DJ:n från Chicago. Tillsammans med sin partner Ron Trent var han ansvarig för Prescription Records, känt som en av världens främsta house-skivbolag genom tiderna. Tillsammans med några vänner grundade han The Music Institute i Detroit under mitten av 80-talet. Institutet kom att betyda mycket för technons utveckling och Chez Damier har överlag betytt mycket för den elektroniska musikens utveckling.

Thomas Franzmann aka Zip aka Dimbiman är ursprungligen från Tyskland och medgrundare av skivbolaget Perlon. Zip's musikaliska bana började som sångare i bandet Second Voice och fortsatte några år senare i EBM/techno-bandet Bigod 20. När han inte spelar på ställen såsom Robert Johnson (i Offenbach) eller på Panorama Bar (i Berlin) spelar han på dansgolv i alla möjliga delar av världen.

En av de viktigaste artisterna i technons lite mer moderna historia är DJ:n och producenten Ben Klock. Under de senaste fem åren har han, genom sina techno sets, tagit en stor plats på den elektroniska musikscenen. Liksom Zip kommer Ben från Tyskland, närmare bestämt Berlin, och kanske inte helt opassande har han varit resident DJ på Berghain sedan klubben öppnade 2004.

Clea Herlöfsson lyckas med konsten att spelade dansanta toner som får publiken att närma sig DJ-båset likt magneter. Hon har spelat på bland annat Stockholmskrogar såsom Under Bron, Marie Laveau och Berns, och Göteborgskrogen Yaki-Da. Med välvalda toner att bygga spelningarna på och egna unika danssteg brukar hon snabbt få igång dansgolvet.

Född i Paris men numera bosatt i Leeds är Brawther, uppvuxen med house musiken. Som DJ spelar han på alltifrån DC-10, till Fabric, Panorama Bar och Glastonbury och är numera en nära vän till pionjären Chez Damier. Brawther ligger även bakom skivbolaget Dungeon Meat, ett samarbete med Tristan Da Cunha.

Stefan Kozalla, mer känd som DJ Koze medverkade i sin första mixer-tävling redan som 16-åring. I början av 90-talet var han med i den tyska hip hop akten Fischmob och några år senare började han göra elektronisk musik under namnet DJ Koze. Under åren har han släppt en rad singlar och remixer som har fått stor genomslagskraft på den elektroniska musikscenen. 2010, startade han sitt egna skivbolag Pampa och år 2013 släppte han skivan Amygdala.

Tillsammans med resterande 43 artister ska alltså Acid Pauli, Cheaz Damier, Zip, Ben Klock, Clea Herlöfsson, Brawther och DJ Koze få Dalhalla och Into the Valleys dansgolv att fullkomligen explodera under två hela dagar.

För att få löpande information och uppdateringar, tryck på "följ"-knappen..

• line-up
  • festival