Den elektroniska musikfestivalen Into the Valley satsar på ung, samtida konst genom konstsatsningen Art Into the Valley

Into the Valley är inte bara en vanlig musikfestival. Into the Valley är ett helhetskoncept där inte bara musik, utan även ljus, ljud, mat, dryck och konst står i fokus. Konsten kommer dels ge sig i uttryck i projektioner längsmed kalkstensväggarna, och dels genom installationer som skapas just för festivalen. För att detta ska bli så bra som möjlig tar vi hjälp av Edvin Thungren, grafisk designer, typograf, konstnär och nu även curator för konstsatsningen Art Into the Valley.

Med en gedigen erfarenhet av att ha arbetat på ett tiotal festivaler, besökt uppåt 30 stycken samt medarrangerat en midsommarfestival i Ångermanland två gånger, är Edvin Thungren den perfekta konstcuratorn för Into the Valley. Edvin har dessutom gjort konst och dekoration till åtskilliga open airs och klubbar genom åren. Som arrangör till en festival känns det givet att konsten ska vara närvarande för att göra festivalbesöket så magiskt som möjligt. Vi valde att fråga Edvin vad han tycker om saken:

Varför behöver en festival ha en curator och ett gäng konstnärer?
-
Konst behövs överallt. En festival är en lika bra plats för konsten att möta sin publik som ett galleri eller en konsthall. När konsten får vara i en miljö där den kan möta människor som har kul, tillåts den vara rolig och fri, spännande och bisarr. Det som vi skapar här är en arena för möten mellan musik, landskap och konst. Jag tror publiken kommer tycka att det vi visar är intressant och bra, precis som musiken.

Vad innebär erat arbete för festivalbesökarna?
-
Vi kommer bjuda besökaren på ung, samtida konst där musik-, landskaps- och konstintryck kan samverka och lägga ytterligare nivåer och kontraster till festivalen.

Har du hämtat inspiration någonstans ifrån?
-
Inspiration vet jag inte riktigt men det finns något fascinerande kring hur Katarina av Medici använde konst för att skapa helhetsupplevelser på sina fester vilka satte det Franska hovet på kartan av för all framtid. Självklart är även de mer nutida Gagnef- och Norbergfestivalerna med sina fantastiska konstsatsningar förebilder.

Vad ser du mest fram emot på Into the Valley?
-
Konstinstallationerna så klart, men musiken lockar väl också starkt får erkännas.

• konstsatsning
  • art into the valley