Into the Valleys scener The Theatre och The Box

Vanligtvis står den grandiosa scenen på Dalhalla som enda plats för artistuppträdanden. Under den elektroniska musikfestivalen Into the Valley, byggs den inte bara om för att anpassa musiken och publiken, det byggs även en till scen ovanför amfiteatern som bjuder på en intim upplevelse för både DJ och åhörare.

The Theatre blir namnet på den stora scenen, som vanligtvis bjuder på opera och populärmusik med en gedigen läktare mitt emot. Under Into the Valley tar större delen av läktarens sittplatser bort för att ge plats åt ett massivt dansgolv med kapacitet på över 3500 personer. 20 meter bas kommer att byggas för att förstärka den musikaliska upplevelsen.

- Ett helt team från England kommer komma över för att installera det helt nya Funktion One Vero ljudsystemet. Det är så nytt att det inte ens finns på marknaden än. Enligt mig är Funktion One överlägset bäst när det kommer till ljud så det känns toppen att få jobba med det under en sådan här festival, säger Douglas Poppelman, ljudansvarig och en av medlemmarna i Into the Valleys produktionsteam.

Den skräddarsydda och helt nya scenen som ska byggas ovanför amfiteatern kommer att heta The Box, just för att designen och detaljerna påminner om boxar och kvadrater. Scenens design, som går i linje med övrig dekor under festivalen, ritas av Jesper Carlsson, även han medlem i produktionsteamet bakom festivalen.

- The Box har en kapacitet på över 1500 personer. Det är mycket folk, men ändå mindre än The Theatre. Vi ville att det skulle kännas lite intimare. DJ-båset kommer att vara transparent så att man som publik kan känna att man kommer närmare DJ:n. På så sätt blir The Box verkligen inkluderande, förklarar Jesper Carlsson.

Stort fokus läggs även på ljussättning runt om hela festivalområdet. De majestästiska väggarna som omringar kalkbrottet ger oändliga möjligheter att förstärka hela känslan kring ljus.

- Det kommer inte vara klassiska nattklubbsljuseffekter. Utan mer olika ljusmiljöer som samspelar och bildar konstnärliga ljusinstallationer. Lite mer arty helt enkelt, förklarar Kim Stålnacke som ansvarar för ljus i Into the Valleys produktionsteam.

Storslagna planer för The Theatre och The Box blir det alltså under den två dagar långa festivalen som vill ta stadens puls till skogens hjärta.