Stockholms nya klubbtillskott Panama Francis fortsätter leverera musik och kultur sommaren igenom

Efter en två veckors finfin start på säsongen, fortsätter Segrén Hedlunds nya klubbtillskott Panama Francis att leverera musikaliska upplevelser i sommarnatten. Panama Francis är döpt efter swing jazz trummisen David "Panama" Francis som började sin karriär redan under 1930-talet. Musiken andas pepp och kultur med ett mått av dekadens, något som Panama Francis i Stockholm kommer att erbjuda.

Panama Francis är en plattform där musik, dekor och konst möts med kreativiteten som drivkraft. Inför öppningen av klubben gjorde man en stor satsning på interiören och det har redan hunnits med en konstutställning och fler kommer det bli under sommaren. Panama Francis har tre dansgolv; det mörka rummet Kuben där man hör urban/hip hop, Dansbanan, där technon ljuder från monsterljudet Function One samt Lunden, den lummiga och hängvänliga utomhusgården med en något mer odefinierbar musik. Musiken som spelas ute i Lunden ska vara nischad, varierad och väldigt inspirerande.

- Det är här man kommer hitta sin nya favoritlåt. Det kommer vara så härligt att denna plats vill man liksom inte lämna, förklara Maja Asperö Lind, projektledare på Segrén Hedlund.

I övrigt erbjuder den grönskande Lunden en grill som serverar burgare och olika typer av korvar samt generöst med sittytor under fullblommande körsbärsträd. Detta, tillsammans med frikostiga priser i baren, gör Lunden till en ultimat plats att påbörja sommarnatten på.

Tjugo, mer eller mindre, regelbundna klubbar har man handplockat för att få en spännande mix av inblandade människor i projektet. Gemensamt för klubbarna är att de är experter inom sin musikgenrer och kan addera till den kreativa och kulturella atmosfär man vill att Panama Francis ska andas. Både svenska och internationella DJ:s kommer att bokas. Redan under premiärhelgen spelade den populära UK-baserade house duon Dusky.

- Det var verkligen kul att se så många musikintresserade och peppade människor stå där på premiärhelgen och dansa till Dusky. Det visar verkligen att Stockholm är redo för en sådan här typ av klubb, där musiken verkligen har ett stort fokus, säger Mattias Hedlund, initiativtagare till klubben och en av grundarna bakom Segrén Hedlund.

Nästa stora internationella bokning är redan lördagen den 30 maj. Då kommer engelsmannen Julio Bashmore och tar över Dansbanan på Panama Francis.

Panama Francis ligger på Fleminggatan 2 (vid vattnet) och är öppet under helger mellan kl 19-03 hela sommaren fram till den 12 september. För mer information, se Panama Francis på Facebook.

• lunden
  • klubb