The Land Belows album Whatever Comes, We’ll Hold the Line släpps den 7 juni

Den 7 juni ser The Land Belows album Whatever Comes, We’ll Hold the Line dagens ljus. Erik Lindestad fortsätter att sprida sitt musikaliska evangelium från sin Studio Skuggan i Malmö. Efter de två albumen The Land Below (2015) och And You Will Be Fine (2017) med drömska popepos valde Erik att ge ut coveralbumet These are Not Mine (2018) med tolkningar av otippade låtar som Eagle-Eye Cherrys Save Tonight, Blurs Song 2 och Skunk Anansies Weak.

Att arrangera om andras låtar öppnade kreativiteten och lusten att skippa föreställningar om sin egen musik gjorde att ledordet för ”det svåra tredje albumet” (coveralbumet exkluderat) blev ’frihet’. Frihet att tillåta låtarna att gå åt vilket håll de ville utan begränsningar av tidigare släpp och frihet från omvärldens förväntningar på ett etablerat sound. Resultatet är elva urstarka melodier med grunden i elegant popiga upptempolåtar som singlarna Good Time, Light in You och Walk Like Nothing och hjärtskärande ballader som You Make Me Love So Hard I och Winter Fields. De analoga syntharna har bantats ner, effekterna har skalats av och en akustisk gitarr, ett piano och samplade stråkar har givit mer plats åt Eriks gudabenådade stämma. The Land Below erbjuder sommarens bomull till de nyfikna öron som tröttnat på samtidens loudness war.

Kuriosa: Erik Lindestad har skrivit musik till en rad hyllade kortfilmer och belönades nyligen med pris för bästa soundtrack för Jag skiner inte utan er mina bröder vid Pixel - Skånes Filmfestival. Tidigare soundtrack inkluderar Zentropas film The Model samt Holy CEO, Spiral och Fuckgirls.

För hemlig länk (lyssning av album), vänligen kontakta hello@futuresoundofstockholm.se

The Land Below - Whatever Comes, We’ll Hold the Lin
Album ute 7 juni
Label: The Future Sound of Stockholm

Artistlänkar:

Label:

• Konst, kultur, underhållning

Bird is the Word är en liten kommunikationsbyrå med fokus på koncept, design, copy, PR och en stor passion för det digitala.