Tredje upplagan av Gather lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla

Den tredje upplagan av Gather genomfördes i Expohuset i Sickla, till skillnad från tidigare två år då innovationskonferens har huserat på Nobelberget. Gather är en mötesplats för tech, vetenskap och innovation, affärsvärlden - och den publika sektorn, kultur och kreativitet. Ledorden är "question", collaborate" och "think different". Andjela Kusmuk, en av årets talare, sammanfattar upplevelsen så här:

– I takt med att världen blir mer och mer digital kommer vårt arbete och vår persona att flyttas djupare in i den digitala verkligheten. Därför kommer IRL världen bli mer av vår kreativa sfär där vi återgår till att vara en del av en Tribe, vi hjälps åt och umgås för att skapa tillsammans och ha roligt. Det är därför Gather och alla dessa skapande festivaler kommer ha en sån central plats i vår framtida vardag. Människan behöver närhet, vi behöver ett syfte och vi behöver tillhöra något ihop.

Nytt för i år var den välbesökta och uppskattade Co-Creation Stage, en helt crowdsourcad scen med öppna sessions i samarbete med bl.a BøthOfUs AB, Savvy Design Collaborative, Blekinge Integration and Education Center och Openlab. Teman och frågeställningar kring hur man använder människor i innovationsprocesser, hållbarhet (“zero waste”), global integration, innovation i offentlig sektor mfl genomfördes med fullsatta sessions.

– Jag har hört många säga att årets Gather var bäst hittills och jag håller med. Allt som vi jobbar hårt för under åren föll på plats med en fantastisk bredd, mångfald och innovativ höjd bland talarna. De nya lokalerna fungerade perfekt för en mer intim atmosfär. Besökare, partners och talare hjälptes åt att göra Gather kreativt, tryggt och inkluderande. Jag är supernöjd och lycklig, säger Paulina Modlitba, programansvarig Gather.

Gather gästades också av ett sk "Chipping Party" som hölls av Jowan Österlund från BioHax International och Hannes Sjöblad från DSruptive. Konferensens deltagare fick möjligheten att implantera ett microchip i handen som förenklar vardagen genom att t ex få åtkomst till gymmet eller arbetsplatsen med ett enkelt svep med handen, eller spara ner e-biljetter för resor direkt i chipet.

Gather avslutade med en minifestival, Gather Night på Trädgården med akter som Tornado Wallace B2B Fantastic Man, Fatima & The Eglo Live Band, Tora Vinter, Ntombi Ndaba & Esa´s Afro-Synth Band, Sebastian Mullaert och Young Marco.

Grundaren av Gather, Jakob Grandin, sammanfattar Gather 2019 så här:

– 3e upplagan av Gather är över. Äntligen har vi gått från frågetecken till en förståelse med våra besökare. Genom trygghet som grund och inkluderingen som genomsyrning har vi mött en öppenhet från kommuner, näringsliv, konstnärer, akademi och kreatörer för att tillsammans förstå framtid, förändring och samtida frågetecken. Gather är inte en ny konferens det är en gemensam nämnare som till nästs år tar på sig uppdraget att förvalta den energi som interdicsiplinaritetens förtroende har skapat. Vi ses för ett nytt kapitel 2020!

Snabbfakta Gather:
Plats: Expohuset, Sickla
Besökare: 1200
Antal talare: Runt 60 olika talare

• Konst, kultur, underhållning

Bird is the Word är en liten kommunikationsbyrå med fokus på koncept, design, copy, PR och en stor passion för det digitala.