Foto: Stina Rigbäck

BirdLife Sverige protesterar mot obefogad naturnedskärning

En naturrik kommun med särpräglad fauna som lockar till sig besökare i tusental från hela världen. En kommunledning som vill göra om ett nybyggt naturum och konsthall till lyxigt spa-hotell. Det låter som upptakten till en dramafilm, eller en romantisk komedi, eller kanske rent av en fars. Men detta är tyvärr vad som finns som förslag för Falsterbo Strandbads Naturum redan nästa år.

År 2020 sitter världens ledare med pannorna i djupa veck över hur miljömålen ska kunna uppfyllas i tid och hur biologisk mångfald ska kunna bevaras, eller snarare hur utdöendet av arter ska kunna bromsas i Sverige och runt om i världen. I spåren av tidigare generationers innovationer och leverne har världens befolkning börjat få upp intresse för hur våra liv påverkar vår omvärld. Detta har lett till miljösatsningar på alla fronter, allt ifrån Teslas elbilar till svenska Greta som seglar över Atlanten med hela världens blickar på sig. Och intresset för att både uppleva och rädda natur och artrikedom växer lavinartat för varje år som går. I Sverige finns det 33 naturum runt om i landet och många kommuner jobbar hårt för att kunna skapa naturum, något som lockar tusentals besökare och ger arbetstillfällen.

Vellinge kommun har med Falsterbo Strandbad lyckats skapa en fantastisk kombination av Naturum, konsthall och restaurang som besökt flitigt. Allt ifrån konstintresserade och fågelskådare, till ungdomar och skolklasser spenderar sina dagar i dessa lokaler och njuter, häpnas och lär för livet. I kommuns årsredovisning över året 2019 skryter kommunen om att vara medarrangör i Falsterbo Bird Show som arrangeras på Naturum Falsterbo Strandbad och som lockar stor internationell publik. Året efter ber kommunens politiska styre de anställda packa sina tillhörigheter i flyttlådor och invänta uppsägningsbreven för 2021 ska Falsterbo strandbad börja konkurrera med Ystad saltsjöbad. Barnfamiljer som besöker Naturumets verksamheter och föreläsningar ska ut. Massagebänkar och konferensstolar ska in. Vart alla naturbesökare, fågelskådare, naturnyfikna elever och tusentals svenska och internationella besökare till Falsterbo Bird Show ska ta vägen verkar hittills inte röra kommunens styre i ryggen.

• BirdLife Sverige uppmanar Vellinge kommuns styre att tänka om i denna fråga, och låta framgångsrika Naturum fortsätta på Falsterbo Strandbad med sin kombination av Natur och kultur.
  • Vi uppmanar alla som läser detta, och tycker att kommunens planer på ett spahotell är felsatsade, att göra sin röst hörd till exempel genom att skriva på namninsamlingar. Och här kan vi också ta tillfället i akt att citera Vellinge kommuns kommunalråd som skrev i årsbokslutet för 2019 att ”Medborgarnas synpunkter är viktiga för att kunna fortsätta förbättra och utveckla kommunen”, så passa på att lämna dina synpunkter.

Vi förstår att tankarna på potentiellt lukrativa spahotell i kustnära läge kan låta lockande. Även om man tillhör en av Sveriges eftersträvansvärda inflyttningskommuner, tillika en av landets rikaste kommuner, som 2019 gick plus i kommunkassan med 81 miljoner kronor. Vellinge kommun har god ekonomi, och därmed också goda förutsättningar att vara ett föredöme på många plan, inte minst när det kommer till naturvårdande och miljöupplysande insatser. Vi på BirdLife Sverige tycker att Vellinge kommun ska fortsätta den framgångsrika satsning de skapat i Falsterbo Strandbads Naturum, vilket vi vet är en investering både idag och i framtida generationer.

”Ett liv rikt på natur- och fritidsupplevelser”

Citat taget ur ”Vision för Vellinge kommun”

Lotta Berg – Föreningsordförande BirdLife Sverige

Stina Rigbäck – Föreningschef BirdLife Sverige