Niclas Lignell, fågelskyddssamordnare på BirdLife Sverige, med årets tilldelade stöd på 5 miljoner kronor.

Fem miljoner till arbetet för en ljus framtid för fåglar och människor

Som en av över 60 ideella organisationer fick BirdLife Sverige dela på det årliga överskottet från Postkodlotteriet. Årets utdelning landade på fem miljoner som kommer att bidra till bland annat fortsatt arbete med fågelskydd och genomföra fågelintresseaktiviteter specifikt för barn och unga under 2024.

– Det betyder mycket för oss att vi kan fortsätta vårt viktiga arbete för en ljus framtid för fåglar och människor, säger Stina Rigbäck, generalsekreterare på BirdLife Sverige.

Totalt delades över en miljard kronor ut till ideella organisationer som jobbar med barn och unga, djur och natur, forskning och hälsa, demokrati och samhälle, klimat och miljö, samt idrott och friluftsliv.

BirdLife Sverige är en av de 61 organisationer som får ett årligt basstöd av icke öronmärkta pengar.

– Det är en bekräftelse på att vårt arbete är viktigt. Det långsiktiga stödet som vi själva kan fördela betyder mycket. Under året har vi kunnat anställa ny personal, fokusera på samarbetsprojekt för att rädda hotade arter, arbeta med flera projekt inom fågelintresse, till exempel satsningar på verksamhet för barn- och ungdomsskådare, volontärutbildningar och utveckling av våra årliga evenemang som vänder sig till allmänheten. Vi har även kunnat bidra till nationellt fågelskydd genom arbete med att bevara livsmiljöer och aktivt delta i regeringsuppdrag inom miljö- och naturskydd, säger Stina Rigbäck, generalsekreterare.

BirdLife Sverige har fått stöd sedan 2020 och sammanlagt fått 25,5 miljoner kronor. Med en miljon lottköpare är Postkodlotteriet Sveriges största lotteri, men också Sveriges största privata givare till ideell sektor. Idag genererar lotteriet cirka en miljard kronor om året till över 60 organisationer som arbetar för att göra världen bättre.

Läs mer om utdelningen och överskottet här: