På lördag är det final för miniguiderna från Alunskolan guida i Ottenby.

Final för Miniguider i Ottenby

Nu är det dags för final på årets upplaga av ”Miniguider”. Eleverna på Alunskolan kommer guida oss och vi får lära oss mer om fladdermöss, orkidéer, Ottenby lund, Världsarvet åkrar och byar. Det avslutas med vernissage av har de yngre elevernas utställning om fladdermöss. Inviger utställningen gör Länsråd Ylva Mannervik.

Kul att få jobba med att berätta för andra vad vi har tagit reda på och läst om. Kommer bli nervöst men kanske lite kul ändå, att berätta för andra, säger en av Miniguiderna från Alunskolan i Södra Möckleby om lördagens evenemang.

Världsarvssamordnare Emma Rydnér från Mörbylånga kommun och Ida Hansson från naturum Ottenby har tillsammans med eleverna på Alunskolan i Södra Möckleby genomfört projektet Miniguider. Mellanstadieeleverna har utbildats till guider och kommer att guida besökarna under ett par timmar. Ämnena i år är, Ottenby lund, orkidéer, fladdermöss och Världsarvets byar och åkrar.

- I år har vi haft stort fokus på fladdermöss och jag ser verkligen fram emot att se utställningen de yngre eleverna gjort. Och att lyssna på guidningarna som de äldre kommer hålla i. Guidningarna om Ottenby lund och Orkidéer ska bli intressanta att lyssna på. Jag är helt säker på att de tagit fram massa spännande fakta jag kommer kunna använda i mina egna guidningar, berättar Ida Hansson, naturumföreståndare i Ottenby.

Efter guidningarna kommer utställningen invigas av Länsråd Ylva Mannervik.

Förskoleklass till år tre har gjort en utställning om fladdermöss som kommer visas i naturums samlingssal.

- Det har skapat lust och engagemang. Många funderingar för att hitta olika lösningar under själva processen att göra fladdermössen, och sedan kunna känna sig så nöjd över resultatet. När eleverna dessutom både läser och skriver fakta om fladdermöss så stärker det barnens kunskap om fladdermöss, berättar Anki Torehed, Alunskolan.

- Jag ser fram emot att få spendera lördagen den 21 maj på Ölands södra udde tillsammans med miniguiderna från Alunskolan. Några av eleverna kommer att berätta om åkrar och byar, vilket är två viktiga delar i världsarvet. Södra Ölands odlingslandskap är ett levande kulturlandskap och människorna som bor och verkar här är grunden i vårt fantastiska landskap, berättar Emma Rydnér, Världsarvssamordnare Södra Ölands odlingslandskap.

Upplägget för lördagen den 21 maj är följande:

Start på Norra lundparkeringen klockan 11.

Tre av dagens guidningar genomförs här i södra Ottenby lund. Ämnena är: Ottenby lund, fladdermöss och orkidéer.

Klockan 12 fortsätter vi nere på Ölands södra udde. Då kommer guidningarna handla om Världsarvets byar och Världsarvets åkrar.

Klockan 12.30 invigs utställningen om fladdermöss som eleverna gjort. Den invigs av Länsråd Ylva Mannervik.

Världsarvet Södra Ölands odlingslandskap

Ett världsarv är en unik kultur- eller naturhistorisk miljö som vittnar om människans eller jordens historia. På södra Öland finns Kalmar läns enda världsarv – ett av femton i Sverige – Södra Ölands odlingslandskap. Det är ett levande odlingslandskap med byar, åkrar, Stora alvaret och sjömarker som bildar den enastående helhet som utgör världsarvet.

Naturum Ottenby
Naturum Ottenby är ett besökscenter som ligger på en av Sveriges vackraste platser omgivet av spännande natur. Här får du inspiration inför ditt besök i Ottenby naturreservat. I utställningen kan du lära dig mer om fåglar, sälar och Ottenbys natur och historia. Följa med på en guidning eller hyr en kikare och spana själv efter fåglar och sälar på Ölands södra udde.

BirdLife Sverige är den nationella svenska fågelföreningen. Föreningen bildades 1945 när fågelsektionen inom Naturskyddsföreningen knoppades av och blev Sveriges Ornitologiska Förening. I dagligt tal kallar vi oss numera BirdLife Sverige för att markera att vi är den svenska partnern och del av det globala partnerskapet BirdLife International.