Följ med oss ut. Foto: Mia Ericsson

Natur till folket, ett projekt i corona-tider

För alla dem som sitter isolerade eller i karantän och inte kan ta sig ut i naturen: följ med oss ut i naturen via sociala medier.

Filmer om fåglar, gråsuggor, natur och andra djur - här kommer en serie med filmer för alla, men speciellt tillägnat dem som inte kan ta sig ut i naturen för tillfället. Här förenas olika projekt och organisationer i samma mål; att skänka upplevelser till de som inte kan njuta av naturen och djuren på samma sätt i år.

-Vi tar naturen och djuren in i människors vardagsrum! Vi vill tillgängliggöra naturen i och runt Östersjön för alla, inklusive människor som är isolerade i hemmet, men också för dem som inte bor i närheten av vårt vackra innanhav, säger Stina Rigbäck, föreningschef på BirdLife Sverige.

I projektet samarbetar BirdLife Sverige med Länsstyrelsen i Kalmar Län och Postkodstiftelsen. De fantastiska guiderna vi ser i filmerna arbetar på BirdLife Sverige, naturum Ottenby och naturum Trollskogen. På grund av corona-pandemin kan inte naturumen på Öland öppna och projektet ger andra arbetsuppgifter åt naturums personal. Det blir en annan form av naturvägledning helt enkelt. För att nå ut till en bredare publik publiceras filmerna på Youtube och sprids på alla våra sociala medier. Filmerna kan till exempel. handla om Östersjöns fåglar, fiskar, växter, säl och tumlare. #naturtillfolket

Filmerna ses på våra olika sociala medier: Birdlife Sverige, naturum Ottenby och naturum Trollskogen på både Facbook och Instagram och på YouTube under Fåglar till folket.

Frågor:

Stina Rigbäck, föreningschef BirdLife Sverige