Nawras Alashour är utvecklingschef på startupsbolaget BlåGrön Odling.

Härnösandsföretaget lanserar sitt odlingssystem i Östersund

ICA Odenhallen i Östersund blev den första butiken i Östersund som kan erbjuda sina kunder butiksodlade kryddväxter. Tack vare BlåGrön Odlings system behöver basilikan nu inte åka lastbil långa vägar, innan den når butiken.

Butiken använder ett nyligen uppgraderat system för odling levererat av BlåGrön Odling från Härnösand. Företaget har under flera år arbetat med att utveckla system för odling i butik. Ett klimatsmart cirkulärt och slutet odlingssystem som bygger på hydroponi.

De nyskördade plantorna behöver nu bara flyttas ett par meter i butiken till försäljningshyllan. Butiken odlar idag koriander och basilika och snart kan nya grödor läggas till sortimentet.

Personalen i butiken, som själva sköter odlingen, har stöd av ett odlingsschema som de plockar fram ur sina mobiler. Tre till fyra gånger per år kommer leveranser av färdigsådda odlingspuckar som stoppas in i odlingsskåpet som ersättning för de plantor som skördas.

– Vi säljer mer är ni kan producera, och kunderna uppskattar verkligen att vi nu odlar i butiken. Kunderna är jättepositiva och ger oss beröm för våra nyskördade och fräscha kryddväxter, säger butikschef Tobias Åhman.

Om BlåGrön Odling

Olof Frensborg är företagets huvudägare och medgrundare, men BlåGrön Odling AB hade aldrig startats om inte Olof hade träffat Nawras Alashour som kom med den stora flyktingvågen från Syrien. En av de första gångerna de träffades var i en cell i det då nedlagda fängelset i Härnösand, som hade omvandlats till en flyktingförläggning.

Olof Frensborg, medgrundare och huvudägare
070-246 19 81, olof@bluegreenfarming.se