Kotten sätter fart på grillsommaren

Kotten sätter fart på grillsommaren

En exklusiv presentförpackning med nio tallkottar som specialbehandlas med miljövänligt stearin. Lagom till grillsäsongen lanseras den effektiva braständaren Kotten i utvalda designbutiker.

Varje år drivs miljoner nya skogsplantor upp med frön som plockats ut från kottar. Borde man inte kunna använda de tomma kottarna som miljövänliga tändare?

Så tänkte uppfinnaren Robert Kraft och började experimentera. Nu lanseras Kotten, braständaren som baseras på råvara från de västernorrländska skogarna.

Tallkottarna specialbehandlas med stearin från Delsbo Candles – Svanenmärkta stearinljus som av olika anledningar inte duger till försäljning ute i handeln. Kotten säljs i exklusiva förpackningar med nio tändare i varje.

– Det är en perfekt gå bort-present. Inget har lämnats åt slumpen när det gäller designen av asken, som har ett läderhandtag gjort av återvunna skinnmöbler, säger David Griff.

Tillsammans med Robert Kraft, Jonas Venström och Jennie Hagman äger han bolaget IncuTank, som står bakom satsningen. Förutom i webbshoppen www.braskotten.se finns nu Kotten även i fem utvalda designbutiker: Iris Hantverk och Nordic Design i Stockholm, Nybäddat Home i Åkersberga, Akeba i Norrtälje och Spisdoktorn i Arninge.

– Nu sprider vi Kotten till resten av landet. Vi har även planer på att starta en prenumerationstjänst via webben, säger David Griff.

Kotten är inte bara vacker att se på. Den är också mer än dubbelt så effektiv som andra braständare på marknaden eftersom den brinner med en betydligt högre temperatur. Dessutom delar den med sig av stearinet till veden runtomkring, vilket gör att du kan tända en hel brasa – eller grill – med en enda kotte.

Och intresset för den miljövänliga braständaren är stort så här i grilltider.

– De filmer vi lagt ut på vår Facebook-sida har redan visats över 19 000 gånger, säger David.

David Griff, 070-786 02 00, david@griff.se